Aura Blockchain Consortium – digitális termékútlevelek a luxusiparban

Álltál már valaha egy butik tükre előtt, tízezer zlotys táskát tartva a kezedben, és azon tűnődtél: honnan tudhatom, hogy ez nem hamisítvány? Nekem volt ilyen pillanatom Milánóban. Az eladó mindent mondott, amit hallani akartam, de valahogy mégsem tudtam megszabadulni a kételyeimtől.
Kiderült, hogy a gyanúm nem volt alaptalan. A hamisítványok piaca évente 500 milliárd dollárt emészt fel – ez több, mint a legtöbb európai ország GDP-je. Ez a pénz eltűnik az igazi gyártók zsebéből, és mi, vásárlók, gyakran észre sem vesszük, hogy becsaptak minket.
Aura Blockchain Consortium – digitális útlevél?
Egyébként az idők változnak. Azok, akik luxus termékeket vásárolnak, már nem elégednek meg egy szép dobozzal és az eladó mosolyával. Kutatások szerint a luxuscikkek vásárlóinak 70%-a teljes átláthatóságot vár el a termék eredetét illetően. Mindent tudni akarnak – honnan származik a bőr, ki varrta a táskát, sőt, milyen munkakörülmények uralkodnak a gyárban.

fot. auraconsortium.com
És itt jönnek képbe a digitális útlevelek. Úgy hangzik, mint a sci-fi, de ez már valóság. A folytatásból megtudod:
– Ki áll az Aura konzorcium mögött, és miért fognak össze a legnagyobb divatházak
– Pontosan hogyan működik a blockchain technológia a luxustermékek alkalmazásában
– Milyen előnyöket és kihívásokat hoz az eredetiség digitalizálása
– Mely jogszabályi változások kényszerítik majd átláthatóságra az iparágat a közeljövőben
Lehet, hogy bonyolultnak tűnik, de az igazság az, hogy a forradalom már elindult. A világ legnagyobb márkái nem fektetnének milliókat valamibe, ami csak egy múló divathóbort.
Ki áll az Aura Blockchain Consortium mögött?
Mindig is érdekelt, hogy valójában ki áll ezek mögött a modern luxusipari kezdeményezések mögött. Az Aura Blockchain Consortium nem a véletlen műve – ez a piac legnagyobb szereplőinek frusztrációjából született eredmény.
| Dátum | Esemény |
|---|---|
| 2021.04.24. | Az LVMH, a Prada Group és a Cartier konzorciumának megalapítása |
| 2022 | Az első külső tagok csatlakozása |
| 2023 | Bővítés az OTB Group-pal |
| 2024 | A belépése mint az első márka a luxury fashion szektoron kívülről |
El kell ismerni, hogy az alapítók motivációi teljesen gyakorlatiak voltak. Az LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, ez a francia óriás, belefáradt abba, hogy folyamatosan küzdjön a táskáik és óráik hamisítása ellen. Bernard Arnault és csapata olyan megoldást keresett, amely nagy léptékben működik. A Prada Group ezzel szemben technológiai hitelességét akarta megerősíteni – az olaszok mindig is odafigyeltek a kézművességre, most pedig eljött az idő a digitális hitelesítésre is. A Cartier, amely a Richemont Group része, egyszerűen nem engedhette meg magának, hogy lemaradjon az innovációs versenyben.
Az is elég okos húzás volt, hogy a székhelyet Genfben alapították meg. Svájc híres a semlegességéről, ami a luxusiparban különösen fontos. Így senki sem mondhatja, hogy a konzorcium a francia vagy olasz érdekeket részesíti előnyben.
A non-profit modell nemesnek hangzik, de szerintem arról is szó van, hogy egyik tag se érezze magát kihasználva. Minden márka fizet tagdíjat, de a nyereség nem a versenytársak zsebébe vándorol. A protokoll módosításairól demokratikusan döntenek – egy cég, egy szavazat, függetlenül a mérettől.
2025 -re már több mint 30 tagjuk van. Az OTB Group, a Diesel és a Maison Margiela tulajdonosa, viszonylag gyorsan csatlakozott. De az igazi áttörést a Mercedes-Benz belépése jelentette – ekkor derült ki igazán, hogy a blockchain a luxusiparban nem csak táskákról és órákról szól.
A menedzsment struktúra a tagok tanácsára és egy technikai csapatra épül. A döntéseket közösen hozzák meg, ami néha lassítja a folyamatokat, de stabilitást biztosít. Senki sem akarja, hogy egyetlen szereplő átvegye az irányítást az egész infrastruktúra felett.
Érdekes lesz látni, hogyan működik majd ez a demokratikus struktúra a gyakorlatban, amikor komoly technikai döntéseket kell meghozni.
Hogyan működnek a digitális termékútlevelek?
A digitális termékútlevél tulajdonképpen egyfajta elektronikus személyi igazolvány minden egyes dologhoz, amit megvásárolsz. Sci-finek hangzik, de én már láttam működés közben, és be kell vallanom – lenyűgöző.

fotó: voguebusiness.com
Az Aura platform három alapvető rétegen működik. Az első a blockchain – itt a Quorumot használják, ami egy módosított Ethereum. Ez nem olyan, mint a Bitcoin, ahol bárki csatlakozhat. Itt proof-of-authority van, vagyis csak kijelölt szereplők hagyhatják jóvá a tranzakciókat. Ez nagyobb kontrollt és gyorsaságot biztosít.
A második réteg az okosszerződéseké. Ezek kezelik az útlevelek teljes logikáját – ki mit tehet, milyen adatok érhetők el, mikor lehet frissíteni őket. A harmadik réteg az interfész, amivel mi, fogyasztók találkozunk. Beolvassuk a terméken lévő QR-kódot, és látjuk a történetét.
A fizikai termék és a digitális nyilvántartás összekapcsolása NFC-vel, RFID-vel vagy éppen ezekkel a QR-kódokkal történik. Minden termék egyedi azonosítót kap, ami összeköti az NFT-vel a blokkláncon. Bonyolultnak hangzik, de a gyakorlatban olyan, mint egy vonalkód beolvasása.
Érdekes dolog az adatvédelem kapcsán – zero-knowledge proofokat használnak. Így bizonyos tényeket igazolni lehet a termékről anélkül, hogy minden részletet felfednénk. Például igazolható, hogy a táska eredeti, de nem derül ki, mennyit fizettél érte.
A digitális útlevél életciklusa így néz ki:
- Kiadás – a gyártó útlevelet állít ki az új termékhez, rögzíti az alapvető adatokat, mint a modell, gyártási dátum, anyagok
- Frissítés – a használat teljes ideje alatt hozzáadhatók információk a szervizekről, javításokról és tanúsítványokról
- Ellenőrzés – bármikor ellenőrizheti a termék eredetiségét és előzményeit
- Viszonteladás – eladáskor az útlevél teljes előéletével együtt kerül az új tulajdonoshoz
A rendszer valóban gyors – másodpercenként több mint 1 000 tranzakciót képes feldolgozni, kevesebb mint 400 ms késleltetéssel. Egyetlen útlevél létrehozásának költsége 0,50 és 2 dollár között mozog, ami egy ilyen technológiához képest egyáltalán nem drága.
{
"productId": "LV-2024-BAG-001",
"brand": "Louis Vuitton",
"model": "Neverfull MM",
"manufacturingDate": "2024-03-15",
"materials": ["bőr", "vászon"],
"certifications": ["fenntartható_bőr"],
"ownership": [
{
"owner": "0x1234...abcd",
"from": "2024-03-20",
"to": "2024-08-10"
}
]
}
Emlékszem, amikor először láttam ilyen útlevelet működés közben – beolvastam a kódot az órán, és hirtelen hozzáfértem a teljes előéletéhez. Ki készítette, honnan származnak az anyagok, átesett-e valamilyen szervizen. Kicsit olyan, mint a CSI, csak termékekre szabva.
Természetesen nem minden tökéletes. Néha akadozik a kapcsolat, néhány régebbi telefon gondot okoz az NFC-vel. De összességében a technológia stabilan működik.
Ez az egész infrastruktúra teljesen új lehetőségeket nyit meg az egész iparág számára, és átalakítja a tulajdonlásról alkotott gondolkodásunkat.

fotó: auraconsortium.com
Előnyök és kihívások a márkák és a fogyasztók számára
A digitális termékútlevelek a luxusszegmensben egyre gyakrabban kerülnek szóba az ügyfelekkel folytatott beszélgetések során. Világosan látom, hogy ez a téma előnyökkel és problémákkal is jár, amelyek mind a márkákat, mind pedig az ügyfeleiket érintik.
| Előnyök | Kihívások |
|---|---|
| A hamisítványok arányának csökkentése a részt vevő márkák esetében | Az integráció költségei a kisebb vállalkozásokat terhelik |
| A viszonteladási érték nő az igazolt eredetiségnek köszönhetően | Magánélet kontra átláthatóság vita – ki férhet hozzá az adatokhoz |
| Nagyobb vásárlói bizalom az online vásárlás iránt | A fogyasztók oktatásának szükségessége az új technológiák terén |
| A termék teljes élettartama alatti nyomon követhetőség | Az idősebb ügyfelek digitális kirekesztésének kockázata |
Be kell vallanom, hogy a számok lenyűgözőek. Amikor egy vásárló táskát vesz több ezer zlotyért, az extra 50 groszy a digitális útlevélért szinte nevetséges összegnek tűnik. A gond ott kezdődik, amikor kisebb ékszer- vagy kiegészítőgyártókról van szó. Nekik minden zloty számít.
A Louis Vuitton már 2021-ben bevezette a rendszert, és az eredmények kézzelfoghatók. Az egyik vásárlójuk ezt mondta nekem: „Most már nyugodtan vásárolhatok használtan, mert tudom, hogy eredeti.” A táskáik újraértékesítési értéke valóban átlagosan 8%-kal nőtt ott, ahol digitális hitelesítést alkalmaznak.

fot. eu.louisvuitton.com
Van azonban egy bökkenő – az adatvédelem kérdése. Néhány vásárló kényelmetlenül érzi magát attól, hogy minden QR-kód beolvasás valahol rögzítésre kerülhet. Kinek van joga tudni, hogy eladtam egy órát? Hová kerülnek ezek az adatok?
Másrészt a márkák elképesztő előnyre tesznek szert a hamisítókkal szemben. Ők egyszerűen nem tudják lekövetni a bonyolult hitelesítési rendszerek másolását. Ez egyfajta fegyverkezési verseny, csak éppen a divat világában.
A digitális kirekesztettség problémája sem elhanyagolható. A nagynéném 70 éves, és még mindig luxusparfümöket vásárol. Vajon tudná használni az ellenőrző alkalmazást? Kétlem.
Mindezek a kérdések azonban új értelmet nyernek majd, amikor életbe lépnek a közelgő uniós szabályozások.
Mi következik? Szabályozások és trendek 2030-ig
A Vogue Business szeptemberi panelbeszélgetésén az egyik Chanel igazgató olyasmit mondott, ami meglepett. Azt állította, hogy öt éven belül minden termékükhöz digitális útlevél fog tartozni. Akkor túlzásnak tűnt, de most már látom, hogy talán mégsem az.
Íme a legfontosabb dátumok, amelyeket érdemes megjegyezni:
| Dátum | Esemény |
|---|---|
| 2025.07. | Az UN/ISO szabvány közzététele a DPP-re vonatkozóan |
| 2027.01. | Az uniós Digital Product Passport (ESPR) követelmény bevezetése |
| 12.2030 | Előrejelzés: a luxuscikkek 50%-a DPP-vel |
Az uniós szabályozás igazi game changer. 2027-től a gyártóknak kötelező lesz termékeiket digitális útlevéllel ellátni az ESPR szerint. Ez nem választás kérdése – ez kötelezettség. Azok a cégek, amelyek nem alkalmazkodnak, egyszerűen nem árulhatnak az EU-ban.
Az UN/ISO szabványt már a jövő év júliusában publikálják. Ez azt jelenti, hogy a technikai standardok két évvel a szabályozás életbe lépése előtt világosan meghatározottak lesznek. Okos tervezés a szabályozók részéről.
Az előrejelzések szerint 2030-ra a luxury szegmensben 50%-os penetráció várható. Sokat jelent ez? Szerintem még ennél is több lehet. A vásárlók egyre gyakrabban érdeklődnek a termékek eredetéről, azok hitelességéről. Különösen a fiatalabb fogyasztók.
A technológiai trendek még tovább mennek. Az AI előre fogja jelezni, mikor van szüksége egy táskának vagy órának karbantartásra. Az RWA – Real World Assets – tokenizációja megkönnyíti a használt luxuscikkek kereskedelmét. Ez teljesen átalakíthatja a másodlagos piacot.

fot. velloy.com
“A digitalizáció nem a jövő, hanem a jelen” – mondta az egyik legnagyobb svájci óramárka vezérigazgatója.
Mi történik, ha a cégek nem tartanak lépést? Elveszítik az európai piacot. És ha a technológia nem készül el időben? Kialakulhat egy szabályozási káosz. De mi van, ha minden sikerül? Akkor esélyünk van a valaha volt legátláthatóbb luxury piacra.
Úgy gondolom, a következő öt év izgalmas időszak lesz. Egyes márkák már tesztelik a megoldásokat, mások még gondolkodnak. De az idő a gondolkodásra lassan lejár.
Az autentikusságtól a fenntartható jövőig
Az autentikusság olyan, mint egy márka körüli aura – érezhető, de nehéz megragadni. Ma azonban ezt az aurát konkrét tettekkel kell wspierać.
Négy kulcsfontosságú tanulság az utunkból: az átláthatóság erősebben építi a bizalmat, mint a legjobb marketingkampányok. A technológia szolgálhatja az etikát, ha tudjuk, hogyan használjuk. A fogyasztók hajlandóak többet fizetni a tisztességes termékekért, de csak akkor, ha biztosak abban, mit vásárolnak. Az európai szabályozások nem akadályt, hanem versenyelőnyt jelentenek.
Emlékszem egy beszélgetésre egy łódźi kis textilcég tulajdonosával. Azt mondta, évekig félt megmutatni a beszállítóit, mert a konkurencia „elcsábíthatta” volna őket. Ma már tudja, hogy a nyitottság a legnagyobb erőssége. Az ügyfelek éppen azért jönnek hozzá, mert látják a termék teljes történetét.

fot. luxus-plus.com
Íme három lépés, amelyet akár már holnap megtehetsz:
- Készíts auditot az ellátási láncodról – még ha egyéni vállalkozó vagy, is ellenőrizd, honnan származnak az alapanyagaid, és hogy a beszállítóid osztják-e az értékeidet.
- Oktasd ügyfeleidet történetmesélésen keresztül – mesélj a termékeid történetéről, mutasd be az alkotás folyamatát, oszd meg a kihívásokat és a sikereket.
- Csatlakozz iparági kezdeményezésekhez vagy helyi vállalkozói csoportokhoz, amelyek a fenntartható fejlődést helyezik előtérbe – Lengyelországban éppen most alakulnak meg az első munkacsoportok a Digitalizációs Minisztérium mellett, amelyek a digitális termékútlevelek bevezetését fogják alakítani.
Elképzelem a 2030-as Lengyelországot, ahol minden terméknek megvan a saját digitális identitása. Ahol a vásárló az üzletben leolvassa a kódot, és azonnal megtudja, hogy az ing pamutját etikus módon állították-e elő, az elektronika pedig környezetbarát módon készült-e. Ez nem tudományos fantasztikum. Ez a közeljövőnk.
Az igazság az, hogy nem kell megvárnunk a tökéletes megoldásokat. Apró lépésekkel is kezdhetjük. Azokkal a kérdésekkel, amelyeket a beszállítóinknak teszünk fel. Azokkal a történetekkel, amelyeket az ügyfeleinknek mesélünk.
A holnap ma meghozott döntéseinkkel kezdődik.
Mario
lifestyle & business szerkesztő
Luxury Blog








Szólj hozzá