a gucci márka története 1
Fénykép www.gucci.com

Logójuk jelenleg az egyik legismertebb szimbólum a világon. De egyedül a Gucci márka története, a gazdagság, az elegancia és az időtlen szépség szinonimája. Kétségtelen, hogy a cég miért tartozik annyi ügyféllel a világ szinte minden szegletéből.

Az olasz divatház a legmagasabb minőségű ruhák és kiegészítők kollekcióit kínálja, kézzel varrva Olaszországban. A termékek kifinomultsága, finomsága és egyedi esztétikája több mint száz éve építi a cég jó hírnevét.

Így a Gucci névvel kapcsolatos számos botrány és a családon belüli válságok ellenére, amelyek kis híján csődbe vitték a céget, ma úgy tűnik, hogy a pozíciója érintetlen. A Gucci nemcsak kreatív erő a divatiparban, hanem reagál a nemzetközi jelentőségű aktuális eseményekre is. De hogyan is nézett ki valójában a márka útja a csúcsra?

A Gucci márka története – ki áll az olasz divatház birodalma mögött?

A márka kezdete egy személy Guccio Gucci. Egy firenzei kereskedő fiaként ifjúkorát nagybátyja gyárában szalmakalapok gyártásával töltötte pluszpénz keresetével. Hamarosan egy üzleti válság miatt úgy döntött, hogy Londonban keres szerencsét. Ott élte át először a luxust az exkluzív Savoy Hotelben, ahol hordári állásra jelentkezett.

Eleinte felmondás nélkül elbocsátották, de némi idő és sok nyelvlecke után sikerült elhelyezkednie mosogatóként. Mindössze fél év elteltével azonban előléptették a hotel bellhop-jává. Guccio jóképű, jól öltözött és rendkívül bájos volt, ami gyorsan vonzotta a gazdag utazókat. Bár maga a szállodai munka meglehetősen szerény volt, ihletforrást jelentett a leendő tervező számára.

hogyan jött létre a gucci márka
Fotó: https://www.grailed.com

Az egész sapkával és táskával kezdődött

Gucci órákat töltött azzal, hogy elegáns öltönyös férfiakat és luxustól csordogáló nőket nézzen, és felvidult. Leginkább a különféle táskák, kalapdobozok és kezdőbetűs ládák nyűgözték le azonban. Ekkor tervezte, hogy saját üzletet hoz létre bőrkiegészítőkkel.

Négy év angliai munka után Gucci visszatért hazájába. Ott beleszeretett Aida Calveliába, és hamarosan a pár összeházasodott. Közvetlenül azelőtt, hogy elkezdett volna dolgozni céljai elérésén, elkezdődött a háború, és besorozták a hadseregbe. A Gucci márka története pedig másképp alakulhatott volna, ha nem egy bizonyos másik gyár esetében…

Franzi epizód

Miután elkészült a milánói Franzi cég alkalmazottja volt, luxus bőráruk gyártásával foglalkozik. És ott szerezte meg a szükséges ismereteket egy cég önálló irányításához. Akkor valóban készen állt a terv megvalósítására.

Így 1921-ben megnyílt az első üzlet Gucci néven a firenzei Via della Vigna Nuova hetedik számában. Ezzel együtt elkészült a márka első, de nem utolsó logója – egy festett fiú sziluettje, egyik kezében egy bőrönddel, a másikban egy kézipoggyászsapka. A „House of Gucci” kicsi, valójában egyszemélyes társasággá válik.

A Gucci többgenerációs divatüzlete

Gucciónak öt gyermeke volt: egy lánya, Grimalda és négy fia – Enzo (gyermekkorában halt meg), Aldo, Vasca és Rodolfo. Feleségének törvénytelen fiát, Ug-ot is örökbe fogadta, bár láthatóan sosem álltak közel egymáshoz. Abszolút kedvence legidősebb fia, Aldo volt, akit a cég leendő örökösének tekintett.

1938-ban Aldo rávette apját, hogy nyisson egy második butikot Rómában. A Gucci családi vállalkozássá válik, amelynek székhelye jelenleg és a fővárosban is van, és fokozatosan egyre népszerűbb. 14 évvel később, közvetlenül a halála előtt, Guccio szemtanúja lehet az első Olaszországon kívüli üzlet létrehozásának. Butik New Yorkban jelentősen hozzájárul a profit növekedéséhez.

gucci történet
Fotó: https://www.grailed.com

Híres színészek és Gucci

Két évvel később a Gucci kiad egy terméket, amely státuszszimbólummá teszi a céget. Egy táska disznóbőrből készült, polírozott bambusz fogantyúval. Ezt a modellt a híres svéd színésznő, Ingrid Bergman tette híressé az “Utazás Olaszországba” című filmben. Ráadásul hasonló időben bevezették az összes termék számozását, és megváltoztatták az akkori logót – a szegény poggyászos fiút egy fenséges páncélos lovag váltotta fel. Mindez hozzájárul a Gucci iránti növekvő érdeklődéshez.

A GG jelvény gyorsan a hírességek, sőt a királyi családok kedvencévé válik (II. Erzsébet lelkesen látogatta a firenzei Gucci butikot). A következő 30 évben az Aldo dinamikusan fejlesztette üzletét, és butikokat nyitott Los Angelesben, Tokióban és Hong Kongban. Még Kennedy akkori elnök is kinevezi az első olasz divatnagykövetnek.

A nők nagy szerepet játszottak ebben a történetben

Érdekes módon Aldo életében a társaságon kívül mindig jutott hely a nőknek. Olwen Price operaénekessel kötött házassága ellenére évekkel később napvilágra került Aldo viszonya a Gucci egyik üzletének eladónőjével – a gyönyörű Bruna Palombóval. Mivel Olaszországban csak 1974-től volt legális a válás, a botránytól tartva a pár 10 évig titkolta a sajtó elől lányuk, Patricia létezését.

A tervező magánéletét érintő botrányok ellenére az 1960-as évek csúcsidőszak voltak a cég számára. Ezután a legnagyobb filmsztárok – Grace Kelly és Rita Hayworth – ellátogatnak a via Condotti üzletébe. És ezért olyan színes és nagyon érdekes a Gucci márka története!

A luxus és a nemzetközi hírnév szinonimája, a Gucci

A Gucci által kínált termékek hihetetlenül híresek az egész világon. A logó utoljára változtatja meg formáját – két egymást átfedő G betűre egyszerűsödik. Maguk a kiegészítők mellett elkezdték gyártani a híres Gucci naplopókat, és hamarosan ékszereket is. Abban az időben Aldót három fia – Paulo, Roberto és Giorgio – segítette az üzlet irányításában.

Az első problémák a Gucciban az 1970-es években jelentkeznek, Aldo fiai fokozatosan a függetlenségre törekednek a cégben. Az első konfliktusok abból fakadnak, hogy minden testvér megpróbálja előmozdítani saját elképzeléseit. Paulo vágyik leginkább a változásra. Ő javasolja a Gucci bővítése a Gucci Plus márkával, amikor ez az ötlet meghiúsul, a Paulo Gucci létrehozását követeli, mint versenyképes vállalatot a piacon. Ezt a többi családtag nyíltan elutasítja.

Családi problémák

1983-ban Milánóban meghalt Aldo testvére, Rudolfo Gucci. Halála után fia, Maurizio veszi át a cég részvényeinek nagy részét, és ő lesz az egyik fő menedzser. Idővel a helyzet kikerül az irányítás alól, és 6 évig tartó jogi csata kezdődik Maurizio és Aldo között a Gucci-birodalom teljes körű felügyeletéért. A pénz a konfliktusok katalizátorává válik. A vita egyre nagyobb lendületet kap.

Maurizio hatalmas részvényeit befagyasztják, és az 1986-ban adósikkasztással vádolt Aldo Gucci floridai börtönbe kerül, ahol egy évet tölt. Maurizio, aki alig menekült a törvény elől, három évvel később Svájcba szökik. 1989-ben, miután megszabadult Aldo versenyétől, kinevezték a Gucci elnökévé.

Divat és pénzügyek

hogyan alakult a gucci cég
Fotó: https://bazaarvietnam.vn

A Gucci márka eredeti története nem ennyire színes, hiszen Maurizio menedzsmentje csak veszteséget hoz a cégnek. Pénzügyi igazgatási alkalmatlansággal vádolják, és hatalmas összegeket költött a firenzei és milánói központokra.

A cég jóléte kezd megkérdőjelezni, és már nem biztos a birodalom jövője. Meg kell jegyezni, hogy 1991 és 1993 között a Gucci márka pénzügyi helyzete először volt negatív tartományban, amint azt a Gucci márka története is mutatja. A helyzet akkor vált patthelyzetbe, amikor 1987-ben az Investcorp arab cég megvásárolta Paolo, majd Ald részvényeit, akit unokaöccsei intézkedései következtében eltávolítottak a cég irányításából. Az Investcorp már 1993-ban lesz a Gucci egyedüli tulajdonosa.

Amint azt a Gucci márka története mutatja, alig két évvel később Mauriziót puskalövés ölte meg, aki akkoriban a Gucci-dinasztia utolsó örököse volt a cégnél. A gyilkosságot megrendelő személyről kiderült, hogy a volt felesége – Patrizia Reggiani, akit a Gucci-ház fekete özvegyének neveznek. A bűncselekmény indítéka állítólag a válás után elvesztett vagyon miatti harag és Maurizio új kapcsolata miatti féltékenység. Érdekes módon ennek a gyilkosságnak a történeteit Ridley Scott legújabb életrajzi filmjében láthatjuk a képernyőkön, Gucci háza “.

Új minőség – új fejezet

Maurizio halála után Domenico de Sole lesz a Gucci Group vezérigazgatója. Ő azonban nem új figura a társaságban. Már az 1980-as években egy ügyvédi irodában dolgozott, ahol együttműködést alakított ki a Guccival és segített a vállalati szerkezetátalakításban. Majd 1984 óta a Gucci America vezérigazgatója. Az 1994-2004-es évek a megújult jólét időszaka volt a cég számára.

Mandátuma alatt De Sole kihozta a márkát a csődből, és újjáépítette jelentőségét a nemzetközi színtéren. A Gucci ismét a luxuskonszernné válik, amelybe az Yves St. Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen, Stella McCartney és Sergio Rossi.

Mostantól minden tekintélyes a Gucci márka történetéhez kötődik

Frida Giannini, akit 2004-ben vettek fel, egy leheletnyi frissességet vezet be a Gucciba. Egy kiváló divattervező új szintre emeli a Gucci bemutatóit. A kreatív igazgatói posztot 2015 januárja óta betöltő Alessandro Michele ugyanakkor a Gucci címkével újradefiniálja a luxust. Az olasz a szürreális esztétikát hirdeti, meglepve a közönséget minden egyes új kollekció bemutatásával.

Ez az oka annak, hogy a mai Gucci hihetetlenül pontos egyensúlyt teremt a szépség és a viták között. Jelenleg Guccio Gucci S.p.A. a francia Kering holding leányvállalata, amely a márkás termékek gyártóit tömöríti. Minden arra utal, hogy évekig tartó családi veszekedések után a Gucci végre nyugodtabb vizekre lépett.