A legjobb motor a Mercedes S-osztályban – átfogó útmutató

Minden ötödik prémium limuzin, amely elhagyja a szalont Európában, éppen egy Mercedes S-Class. Ez a 2024-es tény senkit sem lep meg, de felvet egy kérdést, amely még egy évtizeddel ezelőtt is sokkal egyszerűbbnek tűnt.
Ma az S-Class motorválasztása már nem pusztán ízlés dolga. Olyan döntésről van szó, amely évekig hatással lesz a pénztárcánkra, a környezetre és a mindennapi élményeinkre. A különbségek az egyes opciók között pedig óriásiak.
Hogy ezt érzékeltessük – az 1991-es első S-Class és a mai csúcsverziók között több mint 500 lóerőnyi teljesítménykülönbség van. Sci-finek hangzik, igaz? Pedig ez csak a jéghegy csúcsa. A technológiai szakadék érinti a fogyasztást, a kibocsátást, a menetkomfortot és a tartósságot is.
A legjobb motor a Mercedes S-osztályban – vajon a legendás dízel ma még esélyt a hibriddel szemben?
Vegyünk egy példát. OM642 – ez az ikonikus dízelmotor, amely évekig hajtotta a S-osztályok ezreit. Megbízható, mint egy svájci óra. De vajon ma van-e esélye az S 580e hibriddel szemben környezetvédelmi szempontból? És egyáltalán, érdemes-e ezt párbajként traktálni?
Az igazság az, hogy 2025 -ben már nem elég csak a teljesítményt vagy a fogyasztást nézni. Három kulcsfontosságú területet kell figyelembe vennünk:
• Megbízhatóság – mert az S-osztály évtizedekre szóló befektetés, nem csak néhány szezonra
• Teljesítmény – mind a mérhető, mind a mindennapokban érzékelhető
• Környezetvédelem – nem csak a trendek miatt, hanem a valós üzemeltetési költségek miatt is
Mindegyik szempont ma már mást jelent, mint öt évvel ezelőtt. Megváltoztak a kibocsátási normák, új technológiák jelentek meg, és a használtpiac is másképp értékeli az egyes hajtásláncokat.
Ezért érdemes az elejétől áttekinteni ezt a történetet. Megnézni, hogyan fejlődtek a motorok az S-osztályban, és miért váltak egyes egységek legendássá, míg mások gyorsan eltűntek a kínálatból. Ez ad majd némi rálátást a mai lehetőségek megítéléséhez.

fotó: mercedes-benz.co.nz
Megbízhatóság öröksége: a legjobb klasszikus dízel- és benzines motorok
Néha elgondolkodom, miért futnak egyes S-osztályok óraszerűen háromszázezer kilométert, míg mások már száz után komoly javításokat igényelnek. Mindez az adott erőforrások örökségében rejlik.
A megbízhatósági krónika egyértelmű trendeket mutat.
| Év | Kulcsfontosságú motor és jellemző |
|---|---|
| 1974 | OM617 – a „elpusztíthatatlan” dízel |
| 1991 | M119 5.0 V8 – benzines klasszikus |
| 1996 | OM606 – az utolsó mechanikus dízel |
| 2002 | M113 5.0 – masszív V8 kompresszor nélkül |
| 2005 | OM642 – korszerű V6-os dízel |
| 2005 | M272 – problémás V6 lánccal |
A legendás OM617 valóságos mérnöki csoda. A stuttgarti W126-alapú taxik rendszeresen átlépték az egymillió kilométert anélkül, hogy komolyabb beavatkozásra lett volna szükség a motorban. Az egyik sofőr mesélte nekem, hogy az ő Mercedes -e ezzel a dízellel több mint 1 200 000 kilométert futott. Csak a befecskendező szivattyúkat és a turbót cserélte ki. Minden más eredeti maradt.
„Az OM617 még abból az időből származik, amikor a Mercedes 40 év használatra tervezett, nem 10-re” – mondja Hans Mueller, a dízelrészleg egykori mérnöke.
A modern dízelek összehasonlítása érdekes következtetésekhez vezet. Az OM606 mechanikus motor gyakorlatilag elpusztíthatatlan marad, de az OM642 common rail rendszerrel már más megközelítést képvisel. A 2023-as TÜV-jelentés azonban megerősíti ennek a V6-osnak a megbízhatóságát – tíz év használat után a meghibásodási arány 2% alatt marad. Ez igazán tisztességes eredmény a mai elvárásokhoz képest.
A benzines egységek esetében a helyzet bonyolultabb. Az M113 5.0 V8 valóban páncélozottnak számít – szívómotor, bonyolult rendszerek nélkül, öntöttvas hüvelyekkel. A teljes felújítás költsége körülbelül 10 000 zloty.
Egészen más a helyzet az M272 V6-tal. Ennél a motornál alapvető konstrukciós hiba a vezérműlánc megnyúlása. A probléma általában 150 és 200 ezer kilométer között jelentkezik. Javítás? Körülbelül 25 000 zloty, mivel szinte a fél motort szét kell szedni.
A W221 tulajdonosai az M272-vel jól ismerik ezt a hangot – jellegzetes csörgés indításkor. Ez annak a jele, hogy a pénztárca hamarosan vékonyabb lesz. Ezért sokan inkább az M113-as példányokat keresik, még ha idősebbek is.
A hosszú élettartam perspektívája világosan mutatja: a Mercedes régen generációkra tervezte a motorokat. A mai nagy teljesítményű egységek már teljesen más tervezési filozófiát képviselnek.

fot. oman.yallamotor.com
Kompromisszumok nélküli erő: modern V8-as és V12-es motorok rajongóknak
Amikor a S 63 AMG E Performance 3,3 másodperc alatt gyorsul százra, kompromisszumok nélküli, valódi erőt érzel. Pontosan erről az érzelmi kategóriáról beszélünk, amikor a mai V8-asokról és V12-esekről vitázunk az S-osztályban.
Ennek a bestiának a szíve az M177 – egy 4,0 literes V8 biturbo, amely legújabb változatában 802 lóerőt és elképesztő, 1 420 Nm-es nyomatékot produkál. Ezek a számok elvontnak tűnhetnek, de amikor lenyomod a gázpedált… Nos, akkor megérted, miről van szó. A 48V-os mild-hybrid rendszer itt nem a környezetvédelem miatt van – ez tisztán a gyorsulás támogatására szolgál, ami megszünteti a turbólyukat.
De az éremnek van egy másik oldala is. A Maybach S 680 -ban kézzel összeszerelt V12 dolgozik, ahol egyetlen szerelő felelős az egész egységért. Ez már egy másik filozófia – nem a nyers erő, hanem a selymes járáskultúra. Ez a 6,0 literes motor 630 lóerőt ad le, de olyan halkan és finoman teszi ezt, hogy néha teljesen megfeledkezel a jelenlétéről.
| Motor | Teljesítmény (LE) | Nyomaték (Nm) | 0–100 km/h | Fogyasztás (l/100 km) |
|---|---|---|---|---|
| M177 V8 biturbo | 802 | 1 420 | 3,3 mp | 12-15 |
| M176 V12 | 630 | 1 000 | 4,4 s | 18-20 |
A fogyasztásbeli különbség nyilvánvaló – a V8-as körülbelül 12-15 litert eszik, míg a V12-esnek 18-20 literre van szüksége száz kilométeren. De őszintén szólva, ki vesz ilyen autót az üzemanyagköltségeken gondolkodva?
A probléma máshol van. Ezeknek a gépeknek az ára 800 ezer zlotytól indul, a CO2-kibocsátásuk pedig meghaladja a 300 g/km-t. Ezért egyre több vásárló keres alternatívákat, amelyek ötvözik az erőt a társadalmilag elfogadhatóbb megoldásokkal.
A jogi korlátozások Európában sem segítenek. Néhány város már bevezette azokat a zónákat, ahová ilyen motorokkal csak korlátozottan lehet behajtani. Talán ezért is fordul egyre inkább a Mercedes a hibrid megoldások felé, kompromisszumot keresve az érzelmek és a valóság között?

fotó: thecarconnection.com
Fenntartható jövő: plug-in hibridek és előnyeik
Reggel beülök az S 580e-be, csatlakoztatom a telefonom, és ránézek a fedélzeti számítógépre – 98 km elektromos hatótávot mutat. Az irodáig 35 kilométert kell megtennem, így a benzinmotor be sem fog kapcsolni. Régen azt hittem, hogy a hibridek kompromisszumot jelentenek. Most már tudom, hogy egyszerűen ez a józan ész.
Az S 580e hajtáslánca igazán érdekes. Egy 3 literes, turbós sorhatos motor dolgozik benne, kiegészítve egy automata váltóba rejtett villanymotorral. Együtt 510 lóerős rendszerteljesítményt adnak le. Bonyolultnak hangzik, de a gyakorlatban minden magától működik. Az akkumulátor 28,6 kWh kapacitású – ez elég a megígért 100 kilométer tisztán elektromos közlekedéshez.
Mi lepett meg a legjobban? A tényleges üzemanyag-fogyasztás. Rendszeres töltés mellett 1-2 litert fogyasztunk 100 kilométeren. Egy ismerősömnek dízel S-osztálya van, átlagosan 6,5 litert eszik. A költségkülönbség? A jelenlegi árak mellett ez havonta körülbelül 400 zloty 2000 km-es futásteljesítménynél.
| Változat | Üzemanyag-fogyasztás | CO2-kibocsátás |
|---|---|---|
| S 580e (plug-in) | 1,2 l/100 km | 19 g/km |
| S 350d (dízel) | 6,5 l/100 km | 171 g/km |
| S 500 (benzin) | 8,9 l/100 km | 203 g/km |
⚡ Tipp: Töltsd az autót minden éjjel – akár egy sima 230V-os otthoni konnektorról is. A teljes feltöltés körülbelül 5 órát vesz igénybe, de ki számolja az időt alvás közben?
Az adózási oldal is logikus. Az 50 gramm/km alatti CO2-kibocsátás jelentős kedvezményeket jelent. A cégek akár évi 20 000 zł értékű amortizációs leírást is igénybe vehetnek. Ez nem kis összeg, főleg ha egy 600 ezres autóról beszélünk.
Emlékszem, régen az elektromosításról a golfok és kis városi autók jutottak eszembe. A Mercedes megmutatta, hogy lehet luxust felelősséggel ötvözni. Bőrmasszázsülésben ülsz, Burmester hangrendszer szól, miközben városban jársz kipufogógáz nélkül.
Persze minden a töltési fegyelemtől függ. A feledékeny ugyanúgy fog fogyasztani, mint egy sima benzines. De akik képesek tartani a rendszert – azoknak tényleg működik.
Most már más a kérdés, mint régen. Nem az, hogy hibridet válasszunk-e, hanem hogy van-e egyáltalán értelme mást venni ebben a kategóriában.

fotó: mercedesbenzofnovi.com
Hogyan válasszuk ki a legjobb motort magunknak – döntések a jövőre nézve
A motor kiválasztása az S-osztályhoz nem csupán ízlés kérdése – ez egy döntés, amely évekre szól. Sokan közülünk halogatják ezt a választást, de a szabályozások gyorsabban változnak, mint gondolnánk.
Érdemes ezt három fő vezetői profil szemszögéből megvizsgálni:
| Vezetői profil | Prioritás | Ajánlott motor | Indoklás |
|---|---|---|---|
| Üzleti sofőr | Alacsony üzemeltetési költségek | S 400d | Évi 30 000 km felett – a dízel gyorsan megtérül |
| Rajongó | Teljesítmény és kényelem | S 580 | A V8 továbbra is páratlan vezetési élményt nyújt |
| Tudatos környezetvédő | CO2-kibocsátás | S 580e | Plugin hibrid – elektromos vezetés a városban |
| Pragmatikus | Sokoldalúság | S 450 | A benzines mild-hibrid az arany középút |
De figyelem – az autóipar képe villámgyorsan változik. A Mercedes azt tervezi, hogy 2030-ra eladásainak fele elektromos lesz. Ezek nem üres ígéretek. Ezzel egy időben az Európai Bizottság akár már 2035-ben betilthatja az új dízelek regisztrációját.
Mit jelent ez a gyakorlatban? Hogy a mai S 400d-nek tíz év múlva gondja lehet az eladással. Másrészt ki tudja, hogy az elektromos infrastruktúra lépést tart-e a tervekkel. Én személy szerint a hibridre tennék – ez a legbiztonságosabb választás a jövőre nézve.

fot. vcentrum.pl
Az igazság az, hogy az S-osztály minden motorváltozatának megvan a maga helye a piacon. Dízel a hosszú távú vezetőknek, benzines V8 a klasszikusok szerelmeseinek, hibrid a jövőben gondolkodó pragmatikusoknak.
Az autóipar olyan forradalmon megy keresztül, mint amikor száz éve a lovakról autókra váltottunk. Lehet ellene küzdeni, vagy kihasználni az átmeneti időszakot. Az S-osztály minden változatban a luxus szimbóluma marad – csak az a kérdés, te melyik utat választod tovább.

fot. autoblog.com
Ne halogass tovább, hozd meg a döntést most!
Michael
autószerkesztő
Luxury Blog








Szólj hozzá