A világ legdrágább autói – mennyibe kerülnek és miért ilyen drágák? [TOP 10]

A világ legdrágább autói Min
Fotó: freepik.com

Tudtad, hogy a világ legdrágább autói precízen megtervezett konstrukciók, amelyek a legújabb technológiákat ötvözik rendkívül korlátozott elérhetőséggel? Értéküket a kézi gyártás, az egyedi konfiguráció, a limitált széria és a fejlett anyagok használata határozza meg. Az árak elérhetik a több százmillió dollárt is, és minden egyes példány önálló technikai és befektetési projektnek számít. Ebben az összeállításban megtudhatod, mennyibe kerülnek a világ legdrágább autói, és milyen paraméterek teszik őket igazán különlegessé.

Mennyibe kerülnek a világ legdrágább autói?

Az árak néhány millió dollártól indulnak, de akár a 100 milliót is meghaladhatják – mint például a Mercedes-Benz 300 SLR. A világ legdrágább autói nem tartoznak egyetlen árkategóriába – sok múlik azon, hogy vadonatúj szalonautóról, prototípusról, koncepciómodellről vagy egy aukción eladott, ötvenes évekbeli klasszikusról beszélünk.

A legdrágább autók például ilyen árkategóriákban mozognak:

  • modern autók (2010 utáni gyártás) – 10-től 30 millió dollárig;
  • történelmi klasszikusok – 20-tól 80 millió dollárig;
  • egyedi aukciós modellek – több mint 100 millió.

Mindegyik autóban van valami különleges – legyen az technológia, történet vagy abszurd módon alacsony példányszám.

A világ legdrágább autói – TOP 10

Ebben az összeállításban olyan járműveket találsz, amelyeket a XXI. században gyártottak és eljutottak az ügyfelekhez – tehát nem csupán koncepciókról van szó.

10. hely: Pagani Huayra Codalunga – 7,4 millió $

Pagani Huayra Codalunga
Fotó: www.instagram.com/pagani.uae/p/DE2iasKtOvv/

Ez a Huayra hosszú változata, amelyből mindössze 5 példány készült (a név az olasz „hosszú farok” – „coda lunga” kifejezésből származik), gyűjtők számára tervezve, a ’60-as évek esztétikája által inspirálva.

A motorháztető alatt? Egy 6 literes, V12-es AMG fejlesztésű motor, amely 840 lóerőt és 1100 Nm nyomatékot produkál. Az autó mindössze 1280 kg-ot nyom – kevesebbet, mint a legtöbb mai ferdehátú. A karbon és titán használatának köszönhetően elképesztő teljesítmény-tömeg arányt sikerült elérni.

A Codalunga a Pagani egyedi tervezési szemléletének szimbóluma – minden részlet a tulajdonos igényeihez igazítható.

Pagani Huayra Codalunga paraméterei: 

ParaméterÉrték
MotorV12 6.0 L Twin-Turbo (AMG)
Erő840 LE
Nyomaték1100 Nm
Gyorsulás 0–100 km/h3,0 s
Végsebesség370 km/h
Tömeg1280 kg
Példányszám5
Ár7,4 millió dollár

9. hely: Mercedes-Maybach Exelero – 8 millió $

Mercedes-Maybach Exelero
Fotó: www.instagram.com/mfashiony/p/C4h6D0fRu7D/?img_index=2

Egy legendás jármű, amely úgy néz ki, mintha Batman autója lenne. 2005-ben készült koncepcióként a Fulda gumiabroncsgyártó számára, azzal a céllal, hogy új abroncsokat teszteljenek extrém nagy sebességnél. Az eredmény? Egy V12 biturbó motorral szerelt autó, 690 lóerővel, amelynek végsebessége meghaladja a 350 km/h-t.

Luxusra és teljesítményre tervezve – a belső tért a legmagasabb minőségű bőr, karbon és alumínium díszíti. Érdekesség, hogy az Exelero sok éven át a világ legdrágább járművének számított, mielőtt megjelentek a Koenigsegg és Bugatti modellek.

Az autót később Birdman rapper vásárolta meg, majd – a pletykák szerint – egy európai gyűjteménybe került.

Ez a világ egyetlen példánya, teljes értékű használati prototípus, hivatalos közúti forgalmi engedéllyel. Egyedi dizájnja, futurisztikus sziluettje és erős kapcsolata a popkultúrával igazi ritkasággá tették.

Mercedes

ParaméterÉrték
MotorV12 5,9 L ikerturbó
Erő690 LE
Nyomaték1020 Nm
Gyorsulás 0–100 km/h4,4 s
Végsebesség351 km/h
Tömegkb. 2660 kg
Példányszám1
Ár8 millió dollár

8. hely: Bugatti Divo – 9 millió $

Bugatti Divo
Fotó: www.instagram.com/vipmotorsuae/p/CYnum3ArG8X/

Amikor a Bugatti úgy döntött, hogy megalkotja a Chiron pályára hangoltabb változatát, megszületett a Divo – könnyebb, agresszívebb és szigorúan limitált példányszámban (mindössze 40 darab).

Az autót ugyanaz a 8 literes, 1500 lóerős W16-os motor hajtja, mint a Chiron-t, de teljesen eltérő a felfüggesztése, a hűtése és az aerodinamikai részletei. Emellett 35 kilogrammal könnyebb, és sokkal jobban teljesít a kanyarokban.

A Divo visszatérés a gyökerekhez – nevét autóversenyzőről, Albert Divo-ról kapta, aki a 20-as években a Bugatti színeiben nyerte meg a rangos Targa Florio versenyeket.

A Bugatti Divo paraméterei: 

ParaméterÉrték
MotorW16 8.0 L Quad-Turbo
Erő1500 LE
Nyomaték1600 Nm
Gyorsulás 0–100 km/h2,4 mp
Végsebesség380 km/h
Tömeg1960 kg
Példányszám40
Ár9 millió dollár

7. hely: Koenigsegg CCXR Trevita – 9,6 millió $

Koenigsegg CCXR Trevita
Fotó: www.instagram.com/carenthusiast_official/p/C5fzi5huXyf/?locale=pl&img_index=1

Ez az autó úgy néz ki, mintha gyémántporral lenne borítva. És ez nem véletlen – a „Trevita” név a svéd „három fehér” kifejezésből származik, a fényezés pedig gyantával bevont szénszálat tartalmaz, amely mikroszkopikus gyémántrészecskéket rejt.

Trevita alapja a CCXR modell – a motorháztető alatt egy 4,8 literes, feltöltős V8-as dolgozik, amely 1018 lóerőt ad le. Gyorsulás? 0-ról 100 km/h-ra kevesebb mint 2,9 másodperc alatt. 2015-ben egy példányt Floyd Mayweather vásárolt meg több mint 4,8 millió dollárért, de a modell értéke a használtpiacon már meghaladta a 9,5 milliót.

Csak 2 darab van. Szó szerint kettő. A gyártást leállították, mert a lakk technológiája túl bonyolult és drága volt. És a gyémánt bevonat? Valóban ott van.

Koenigsegg CCXR Trevita paraméterei: 

ParaméterÉrték
MotorV8 4,8 L Twin-Supercharged
Erő1018 LE
Nyomaték1080 Nm
Gyorsulás 0–100 km/h2,9 mp
Végsebesség410 km/h
Tömeg1280 kg
Példányszám2
Ár9,6 millió dollár

6. hely: Bugatti Centodieci – 10 millió $

A világ legdrágább autói Top 10
Fotó: www.instagram.com/p/Cj_CVorpGCB/?img_index=1

A legendás kilencvenes évekbeli Bugatti EB110 tiszteletére készült modell – a Centodieci (olaszul „száztíz”) – évtizedekkel ezelőtti mérnöki tudás és dizájn előtt tiszteleg.

Csak 10 darab készült belőle. Mindegyik a Chiron alapjaira épül, de új karosszériával és még extrémebb aerodinamikai részletekkel. A motor ugyanaz – 1600 lóerős W16 – de a 0–100 km/h gyorsulás 2,4 másodpercre rövidült.

Érdekesség, hogy az egyik tulajdonos maga Cristiano Ronaldo. Ezeket az autókat már a hivatalos premier előtt eladták.

A 10 darabos limit, a teljesen kézi kivitelezés és a történelmi modellnek szentelt kivételes tisztelgés mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a 10 millió dolláros ár már ne lepjen meg senkit. A Centodieci pedig a Bugatti márka erejének is a bizonyítéka – ennek az új, már a Rimac-csoporthoz tartozó, de még mindig klasszikus eleganciát sugárzó márkának.

A Bugatti Centodieci paraméterei:

ParaméterÉrték
MotorW16 8.0 L Quad-Turbo
Erő1600 LE
Nyomaték1600 Nm
Gyorsulás 0–100 km/h2,4 mp
Végsebesség380 km/h
Tömegkb. 1975 kg
Példányszám10
Ár10 millió dollár

5. hely: Rolls-Royce Boat Tail – 28 millió $

Rolls-Royce Boat Tail
Fotó: www.instagram.com/autochekug/p/CzdTHARoCsK/?img_index=2

Rolls-Royce Boat Tail, vagyis egy megrendelésre készült alkotás – az alapoktól tervezve és az ügyfél iránymutatásai alapján megépítve. Hivatalosan három példány készült belőle, mindegyik teljesen egyedi.

A „Boat Tail” név nem véletlen – a jármű hátsó része egy luxusjachtot idéz. Az autóban kihajtható piknikkészlet található ezüst evőeszközökkel, napernyővel és a csomagtartóban elrejtett asztallal.

Motor? V12, 6,75 liter – ugyanaz, mint a Phantom modellekben, de itt már senkit sem érdekelnek a számok.

Ez egy teljesen kézzel készült alkotás, amely egyetlen ember életstílusához igazodik. Az ár nemcsak az anyagokra vagy a mechanikára vonatkozik, hanem a kizárólagosságra – és arra a történetre, amelyet ez az autó mesél el.

A Rolls-Royce Boat Tail paraméterei: 

ParaméterÉrték
MotorV12 6,75 L
Erő563 LE
Nyomaték900 Nm
0–100 km/h gyorsulás5,0 s
Végsebesség250 km/h (elektronikusan korlátozva)
Tömegkb. 2600 kg
Példányszám3
Ár28 millió dollár

4. hely: Bugatti La Voiture Noire – 19 millió $

Bugatti La Voiture Noire
Fotó: www.instagram.com/bugatti.bahrain/p/C_Kj-6iMLhH/

A név szó szerint „fekete autót” jelent, és az 1930-as évek legendás Type 57 SC Atlantic modelljére utal, amely a második világháború alatt tűnt el. A La Voiture Noire ennek az elveszett autónak a modern értelmezése.

A motorháztető alatt ugyanaz a 1500 lóerős, W16-os erőforrás dolgozik, mint a Chironban. De nem a teljesítmény határozza meg az értékét. A megjelenés, a konstrukció és a limitált elérhetőség számít – csak egyetlen példány készült belőle.

A Bugatti hivatalosan megerősítette, hogy a tulajdonos egy „ismert márkagyűjtő”. Az iparágban olyan személyekről beszélnek, mint Ferdinand Piëch (a VW korábbi elnöke), de hivatalosan senki sem erősítette meg a nevét.

Egyetlen példány. Modern utalás a Bugatti történetének legritkább modelljére. És presztízs – hiszen ki ne szeretne a La Voiture Noire egyetlen tulajdonosa lenni?

A Bugatti La Voiture Noire paraméterei: 

ParaméterÉrték
MotorW16 8.0 L Quad-Turbo
Erő1500 LE
Nyomaték1600 Nm
Gyorsulás 0–100 km/h2,4 mp
Végsebesség420 km/h
Tömegkb. 1970 kg
Példányszám1
Ár19 millió dollár

3. hely: Pagani Zonda HP Barchetta – 17,5 millió $

Pagani Zonda HP Barchetta
Fotó: www.instagram.com/carparazi/p/C6UWJjfq4P_/?img_index=3

Bár a Pagani már évekkel ezelőtt befejezte a Zonda modell gyártását, Horacio Pagani különleges kérésére készült még egy utolsó tisztelgés – a HP Barchetta.

Van egy levágott teteje (barchetta típus), aszimmetrikus sárvédői, kézzel kidolgozott belső tere és rengeteg részlet, amelyek a márka történetére emlékeztetnek.

Motor – V12 AMG, 789 lóerős teljesítménnyel. Hátsókerék-meghajtás, manuális váltó – klasszikus megoldás, amelyet a legmodernebb anyagok, mint a karbon-titán egészítenek ki. Csak három példány készült.

Ez az utolsó Zonda, amit valaha is készítettek. Egy példány maga Pagani garázsában maradt. A másik kettő – kiválasztott ügyfelekhez került. A Zonda HP Barchetta nem egyszerűen autó – ez egy legenda búcsúja.

Pagani Zonda HP Barchetta paraméterei:

ParaméterÉrték
MotorV12 AMG 7.3 L
Erő789 LE
Nyomaték850 Nm
Gyorsulás 0–100 km/h3,1 s
Végsebesség355 km/h
Tömegkb. 1250 kg
Példányszám3
Ár17,5 millió dollár

2. hely: Bugatti Chiron Profilée – 10,8 millió $

Bugatti Chiron Profilée
Fotó: www.instagram.com/p/CmcPfsevkcA/?img_index=1

A Profilée, a Chiron egyedi változata – a Pur Sport és a klasszikus Chiron közötti átmenetként született meg. Elegánsabb megjelenést kapott, de megőrizte a pályára szánt karaktert. Eredetileg kis sorozatot terveztek, végül azonban csak egyetlen példány készült.

A Chiron Profilée nemcsak a színében és részleteiben tér el. Más a váltó áttételezése, módosított a futóműve, és egyedi spoilert kapott.

2023 januárjában az autó felkerült az RM Sotheby’s aukciójára, és 9,8 millió eurós árat ért el – vagyis több mint 10,8 millió dollárt.

Ez az utolsó Chiron W16-os motorral, amelyet valaha is nyilvánosan eladtak. Különlegessége abban rejlik, hogy… eredetileg nem is miał léteznie. Az egyetlen példány, amelynek története egy elutasított tervvel kezdődött.

A Bugatti Chiron Profilée paraméterei:

ParaméterÉrték
MotorW16 8.0 L Quad-Turbo
Erő1500 LE
Nyomaték1600 Nm
Gyorsulás 0–100 km/h2,3 mp
Végsebesség380 km/h
Tömeg1995 kg
Példányszám1
Ár10,8 millió dollár

1. hely: Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé – 143 millió $

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé
Fotó: www.instagram.com/p/Cd06gb-usTt/?img_index=2

A világ legdrágább autója – abszolút rekordár. Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé 1955-ből. Mindössze két példány készült, és az egyiket 2022-ben zárt aukción adták el Stuttgartban.

A SLR versenyváltozatán alapult – de közúti forgalomban is használható volt. Rudolf Uhlenhaut mérnök szolgálati autóként használta. Háromliteres motorral rendelkezett, elérte a 290 km/h-s sebességet – ez abban az időben elképzelhetetlen tempónak számított.

A Mercedes 143 millió dollárért adta el egy magángyűjtőnek. A pénz egy speciális alapba került, amely a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos kutatásokat támogatja.

Ez egy egyedülálló történet, a két létező példány egyike, amely a Mercedes történetének egyik legfontosabb pillanatához kapcsolódik. És még ennél is több – ez az a jármű, amely megváltoztatta a klasszikus autózásról alkotott képünket.

A Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé paraméterei:

ParaméterÉrték
MotorR8 3.0 L
Erő310 LE
Nyomaték317 Nm
Gyorsulás 0–100 km/h6,9 s
Végsebesség290 km/h
Tömegkb. 1117 kg
Példányszám2
Ár143 millió dollár

Összefoglalás

Ahogy látod, a világ legdrágább autói nem csupán elképesztő teljesítményű járművek. Ezek egyedi alkotások, amelyeket gyakran kézzel készítenek, egyetlen ember, egyetlen történet, egyetlen ötlet jegyében.

A világ legdrágább autói:

  • rendkívüli műszaki paraméterekkel és egyedi dizájnnal rendelkeznek;
  • limitáltak – gyakran csak néhány példány készül belőlük;
  • lehetnek befektetés – értékük évről évre nő;
  • kapcsolatban állnak az autózás történetével vagy legendás személyiségekkel.

Ez egy olyan világ, ahová nem lehet csak úgy besétálni az utcáról. De a megértése – az már valami, amit azonnal megszerezhetsz. Az a tudás, amit most szereztél, lehetővé teszi, hogy teljesen más szemszögből nézz az autóiparra. Ne termékként, hanem történetként, befektetésként, szenvedélyként.

A világ legdrágább autóinak összehasonlítása a mai listából:

ModellTeljesítmény (LE)Gyorsulás 0–100 km/hVmax (km/h)PéldányszámÁr (millió $)
Pagani Huayra Codalunga8403,0 s37057,4
Mercedes-Maybach Exelero6904,4 mp35118,0
Bugatti Divo15002,4 mp380409,0
Koenigsegg CCXR Trevita10182,9 mp41029,6
Bugatti Centodieci16002,4 s3801010,0
Rolls-Royce Boat Tail5635,0 s250*328,0
Bugatti La Voiture Noire15002,4 mp420119,0
Pagani Zonda HP Barchetta7893,1 mp355317,5
Bugatti Chiron Profilée15002,3 mp380110,8
Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut3106,9 s2902143,0