Arany Nintendo Wii konzol – királyi ajándéktól gyűjtői legendáig

Mi köze van II. Erzsébet királynőnek az esti Wii Sports-partikhoz? Ez a kérdés úgy hangzik, mint egy vicc kezdete, de a Nintendo arany konzoljának története bizonyítja, hogy a valóság néha még a fikciónál is zaskakóbb tud lenni.
Képzeljük el egy pillanatra a jelenetet a Buckingham-palotában. Az uralkodónő, egy hosszú hivatalos nap után, a Wii Remote kontrollert veszi a kezébe. Talán abszurdnak tűnik, de 2009-ben ez a helyzet valóban megtörténhetett volna. Legalábbis elméletben.
Arany Nintendo Wii konzol – család és monarchia
A Nintendo Wii megváltoztatta az emberek videojátékokról alkotott képét. A 2006-os megjelenés igazi áttörést hozott – a konzolból több mint “101,64 millió darab kelt el világszerte , így az egyik legnépszerűbb játékkonzol lett a történelemben”.

fot. edition.cnn.com
Nem csak a számokról volt szó. A Wii Sportsnak köszönhetően nagyszülők játszottak az unokáikkal, a szülők pedig már nem tekintették időpocsékolásnak a játékot. A mozgásérzékelős kontroller mindenki számára elérhető varázslatot jelentett.
Arany a családi szórakozás szolgálatában
De volt azonban egy különleges Wii konzol. A Nintendo úgy döntött, hogy készít egy példányt, amelyet 24 karátos arannyal von be. Őrültségnek hangzik – miért borítana valaki egy családi szórakoztatásra szánt eszközt drága nemesfémmel?
A válasz magában a konzol lényegében rejlik. A Wii ledöntötte a generációk és társadalmi osztályok közötti falakat. Az aranyverzió ennek az áttörésnek a szimbóluma volt. A luxus találkozott a demokratikus szórakozással.
Ennek a rendkívüli konzolnak a története három kulcsfontosságú szálból áll. Az első a létrejöttének és a brit palotába vezető útjának különös háttere. A második – a szokatlan diplomáciai ajándék fogadtatása és következményei. A harmadik pedig a készülék későbbi sorsa, amely legendává vált a gyűjtők körében.
Ez az arany konzol több mint egy kütyü. Egy korszak szimbóluma, amikor a videojátékok kiléptek a rétegműfajból, és a tömegkultúra részévé váltak. Még az uralkodók számára is.

fotó: goldgenie.com
A kulisszák mögött: az alkotás folyamata és az út a Buckingham-palotáig
2009 októberében a THQ olyan döntést hozott, amely minden idők egyik legvitatottabb játékkiegészítőjét eredményezte. De komolyan, kinek jutott eszébe aranyozott konzolt készíteni a királynőnek?
| Dátum | Esemény |
|---|---|
| 2004 | Big Family Games kiadás – logikai játék, amely tökéletes a családok számára |
| 2006 | A Nintendo Wii premierje, forradalom a mozgásérzékelős kontrollerekben |
| 2009. október | A THQ arany Wii-t készíttet II. Erzsébetnek ajándékba |
| 2009. november | A konzolt egy londoni cég 24 karátos arannyal vonja be |
| 2009. december | Ajándék elküldve a Buckingham-palotába |
| 2009. december | A konzol visszaküldése királyi protokoll miatt |
| 2012. december | THQ csődeljárást jelent be |
A pozlátozás folyamata meglehetősen bonyolult volt. Egy londoni, elektronika testreszabására szakosodott cég kapott egy standard fehér Wii konzolt, amely körülbelül 1200 grammot nyomott. Miután valódi, 24 karátos arannyal vonták be, a tömege nagyjából 150 grammal nőtt – ez olyan, mintha egy nehéz DVD-lemezt adnánk a konzolhoz.
Műszaki leírás: Valódi 24K aranyat használtak, galvanizálási eljárással felhordva. A réteg vastagsága körülbelül 0,1 mm volt, ami tartósságot és luxus megjelenést biztosított.
A THQ nem véletlenül választotta a Big Family Games játékot. Ez egy minden korosztálynak szóló cím volt, egyszerű rejtvényekkel és kvízekkel. A marketingosztály abban bízott, hogy a királynő talán tényleg játszik majd az unokáival. Kissé naiv elképzelés, de ki tudja?
A kézbesítési útvonal igazi problémának bizonyult. A konzol elegáns, gravírozott dobozban érkezett meg a Buckingham-palotába. Azonban a királyi protokoll könyörtelen volt – az udvar nem fogad el ajándékokat kereskedelmi cégektől. A 24 karátos Wii gyorsabban visszakerült a feladóhoz, mint ahogy azt mondanád: „God Save the Queen”.
A helyzet 2012 decemberében még bonyolultabbá vált. A THQ csődöt jelentett, ami azt jelentette, hogy hivatalosan senki sem volt a konzol tulajdonosa. A vállalat eszközeit elárverezték, de ez a konkrét Wii valahol eltűnt a felszámolás káoszában.
Ironikus módon a királynő által visszautasított ajándék később a világ minden tájáról gyűjtők áhított tárgyává vált. A THQ marketingvihart akart kelteni, végül pedig a videojáték-történelem egyik legritkább relikviáját hozta létre.

fot. kotaku.com
Gyűjtői Szent Grál – érték, aukciók, viták
Amikor egy eBay-aukció 2021 decemberében három nap alatt elérte az 1,5 millió megtekintést, még a tapasztalt gyűjtők is elismerték, hogy ilyet még nem láttak. Az eladó 300 000 fontért (akkori árfolyamon körülbelül 400 000 USD) kínálta a példányt, de a végső tranzakció a platformon kívül zajlott le. Az összeg ismeretlen maradt.
Az adásvételek történetét követve érdekes dinamikát látunk. 2019-ben egy hasonló példány 87 000 USD-ért cserélt gazdát a Heritage Auctionsnél. Egy évvel később egy magáneladás már 180 000 USD-t ért el. A szakértők a jelenlegi értéket 500 000–1 000 000 USD közé becsülik 2025-re, bár ezek a számok komoly vitákat váltanak ki.
A fő probléma a Nintendo hivatalos megerősítésének hiánya. A cég következetesen elzárkózik attól, hogy kommentálja az egyes példányok hitelességét.
Plusz/Mínusz – Érvek a hitelesség mellett és ellen:
Plusz: Műszaki dokumentáció igazolja az egyedi kódelemeket, fejlesztési időszakból származó tanúk, a kazetta metallográfiai elemzése
Mínusz: Nincs hivatalos Nintendo-dokumentum, fennáll a modern módosítás lehetősége, túl jó állapot egy 30 éves prototípushoz képest
A Heritage Auctions szakértője, Mike Cisneros így magyarázza: „Tipikus rarity premium jelenséget látunk. A gyűjtők nemcsak a tárgyért fizetnek, hanem annak mítoszáért és a ritkaság társadalmi percepciójáért is.”
Ez kapcsolódik a gyűjtői gazdaságtan kutatásaihoz, ahol a rarity premium akár 400–800%-a is lehet a tárgy alapértékének. A tudományos irodalom ezt a mechanizmust „spekulatív értékspirálnak” nevezi.
Az árak inflációja azonban kritikát vált ki. Egyes szakértők spekulatív buborékra figyelmeztetnek a gaming collectibles szegmensben. A retro játékok átlagos éves értéknövekedése 15–20%, de ez a konkrét példány 2019 óta évente 150–200%-kal drágul.
A mechanizmus egyszerű – minden újabb eladás új benchmarkot állít fel, a közösségi média pedig tovább építi a legendát. Ez egészséges piac, vagy mesterséges buborék?

fotó: edition.cnn.com
Mi lesz a legendával? Trendek és előrejelzések az arany Wii jövőjéről
Az arany Wii igazi gyűjtői Szent Grállá vált. De mi vár még erre a legendára?
A szakértők az elkövetkező években valódi értéknövekedési robbanást jósolnak. 2025-re az ára elérheti az 1 200 000 USD-t, 2030-ra pedig akár a 2 000 000 USD-t is. Absztraktnak hangzik? Talán. De ha megnézzük a retro-gaming piac árnövekedésének ütemét, egyáltalán nem tűnik lehetetlennek.
Érdekes trend a ritka konzolok muzealizálása. A Nintendo saját múzeum megnyitását tervezi Kiotóban, ahol az arany Wii is valószínűleg helyet kap majd. Ez nemcsak presztízs – hanem egyben védelem is a további állapotromlás ellen.
A technológia is beszáll a játékba. Az AR és VR már most lehetővé teszi a ritka darabok virtuális megtekintését anélkül, hogy kockáztatnánk a sérülésüket. A gyűjtők széles közönségnek mutathatják meg kincseiket, anélkül, hogy azok fizikai kontaktusnak lennének kitéve.
És mi a helyzet a konzerválással? Az aranyozott felület különleges odafigyelést igényel. A páratartalomnak állandónak kell lennie – körülbelül 45-50%. A fény az első számú ellenség. A közvetlen napfény néhány év alatt tönkreteheti még a legjobban védett felületet is.

fot. robbreport.com
A retro-gaming már nem csak geekek hobbija. Komoly alternatív befektetéssé válik. Az olyan márkák, mint a Nintendo, egyre inkább felismerik örökségük értékét, és aktívan védik azt.
Az arany Wii nem csupán egy darab fém és műanyag – ez egy korszak szimbóluma, amikor a videojátékok tömegkultúrává és művészetté váltak. A jövője attól függ, mennyire vesszük komolyan a megőrzését a következő generációk számára.
Ne várj – cselekedj még ma, mert holnap már késő lehet.
DANI
lifestyle szerkesztőség
Luxury Blog








Szólj hozzá