Couture Week SS23, azaz a divatbenyomások ereje
Újabb párizsi divathét ért véget, de az érzelmek még mindig élnek. A divatvilág végre láthatta a következő év tavaszi kollekcióit. A hétfői ellentmondásos Schiaparelli-show-tól kezdve a csütörtök esti Fendi-show-ig sok minden történt a párizsi kifutón. A négy nap alatt lezajlott 29 couture bemutató során számos lélegzetelállító alkotást és designer, kézzel varrott kiegészítőt láthattunk.
Ennek ellenére figyelmet fordítottak arra is, hogy a közösségi média milyen pusztító hatással volt arra, ami korábban zárt ajtók mögött történt. A Couture Fashion Weeket elitizmusuk miatt komoly vita övezi, és ezúttal a Schiaparelli francia avantgárd divatház bemutatója is felháborodást váltott ki. Kétségtelen, hogy az idei rendezvény messze túlmutat a sztárok és a szakma befolyásos embereinek körén.
Couture egy piaci rést
A Couture Fashion Week a divatszakma egyik legfontosabb eseménye. Évente kétszer kerül megrendezésre, és a legexkluzívabb divat bemutatója – a kézzel készített ruhák, amelyeket szédítő áron árulnak. Sőt, maga a couture kifejezés is csak megrendelésre gyártott ruházatra vonatkozik, és ellentéte az ún “kész” divat, mindenki számára nyilvánosan elérhető.
Sokszor mondják, hogy a couture show-k egyben lehetőséget kínálnak az értékesítési piac bővítésére a sztárok és a hírességek körében. Függetlenül attól, hogy mi az oka ennek az exkluzív eseménynek, vessünk egy pillantást néhány érdekes kollekcióra, amelyek tömegeket vonzottak Párizsba.
Állati akcentus a Schiaparelli kollekcióban
Kétségtelenül a Schiaparelli divatház által bemutatott kollekció kapta a legnagyobb médiavisszhangot. A Roseberry márka kreatív igazgatója úgy döntött, hogy újítását úgy fejezi ki, hogy a modellek ruháit állatfejekkel díszíti. A mellékelt oroszlánok, párducok és farkasok kézzel faragott habszivacsból, gyapjúból és selyem műszőrméből készülnek. Mindez rendkívüli realizmust adott az állatbáboknak.
Amellett, hogy a sziluettek tele voltak szürreális akcentussal, a pokol szimbolikájára is utaltak Dante „Isteni színjátékából”. A kifutón hatalmas ékszerformák és maszkok, rendkívül határozott derekú ruhák és érdekes öltönyvariációk szerepeltek. Egy biztos, Schiaparelli divatja nem annyira közeledett a művészethez, mint inkább művészetté vált.
Ennek ellenére a műsor igen vegyes visszhangot kapott. A csodálat és az elismerés szavai keveredtek az állati szimbólumok ruházati elemként való használatával kapcsolatos botrányokkal. Benjamin Simmenauer, az Institut Français de la Mode professzorának szavai azonban fontosak:
“A Couture általában nem a társadalom tükrözéséről szól. Ez a konfekció szerepe. A Couture inkább a kézművesség ünneplése, ezért a couture általában nem kelt hullámokat. A Schiaparelli-botrány valami újdonságnak tűnt a couture számára.”
Lenyűgöző táj
A Couture Fashion Week azonban nem csak a ruhákról szól. Dior A női kollekciók művészeti vezetőjével, Maria Grazie Chiurival együtt mutatta meg a világnak a nagyszerű előadóművészek: Josephine Baker francia táncosnő, Marpessie Dawn francia színésznő és Eartha Kitt amerikai énekesnő tiszteletére készített kollekciót. Kontrasztokkal teli gyűjtemény.
Fekete-fehér, testhezálló sziluettek, túlméretezett, puha, érzéki ruhák kíséretében közvetlenül a férfi ruhatárból kölcsönzött sziluettek mellett. És mindezt kiegészítette a Mickalene Thomas művész által készített rendkívüli díszlet, amely afroamerikai nők óriási portréit mutatja be, “a nők új panteonját szimbolizálva”.
Viszont abban az esetben Chanel, a díszlet Xavier Veilhan francia művész kartonból, fából és papírból készült nagy mozgó szobraiból állt, amelyeket a felvonulásokon a női majorette-jelmezek ihlettek. A modellek viszont látványos kalapba, csokornyakkendőbe, szatén köpenybe, rakott szoknyába, flitterbe és alsószoknyába öltöztek.
Szólj hozzá