Digitális presztízs és gazdagság. Az NFT a luxus jövője?

Vr G6fd9f4fbf 1280
fotó: Pixabay

Az NFT tokenek viharosan ütötték meg az internetet, és nagyon gyorsan megnyerték az emberek – különösen a fiatalok – szívét és pénztárcáját. Úgy tűnik, mindennek vége. A röpke hóbort két évig tartott, és csak egyedi, de értéktelen kóddarabok maradtak a nem helyettesíthető tokenkedvelők digitális pénztárcájában. Az azonban, hogy még nem hallottunk a nem helyettesíthető tokenekről, nem jelenti azt, hogy ez átmeneti trend volt. Amíg a piacon van NFT-k tőkeszárazság van, a nagyvállalatok egyértelműen hosszú távú orientációval kezdenek ebbe a technológiába befektetni.

Lassan egyre több életünket mentik meg digitális formában. Régen moziba jártunk, ma moziba Netflix. Korábban vásárolni jártunk, ma pedig webáruházakat látogatunk. Régebben találkoznunk kellett, hogy beszélhessünk – ma a nap 24 órájában, a hét 7 napján vagyunk kapcsolatban hang- és szöveges üzenetek útján. Szerencsére a fizikai találkozás még nem a múlté, de – tetszik, ha nem – minden oda vezet, hogy egy buliba, találkozóra, kávézásra nem kell elhagyni a házat! Ennek oka többek között Az újonc metaverzum technológia (virtuális valóság), valamint az NFT-k.

Új világ, régi szabályok. A Metaverse felhasználók digitális luxussal veszik körül magukat

Az NFTevening,com szerint – Decentraland metaverzum naponta 8000 egyedi felhasználó keresi fel. A Sandbox metaverzum viszont 1 millió egyedi felhasználó digitális populációját rögzítette 2022-ben. És nem csak ezek az ilyen típusú platformok – többek között egyedül is dolgozik. A Meta, amit még az is sugall, hogy a cég lemondott a Facebook névről, mint egy több nagy közösségi média platformból álló konglomerátum általános neve, azaz többek között Instagram, Facebook, WhatsApp. A látnokok – mint például Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója – a metaverzumban látják a jövőt. Ők is észreveszik kizárólagos márkák, amelyek fizikai gyűjteményeiket a digitális világba helyezik át. Bah! Még ott is nyitják üzleteiket!

A valós élet áthelyezése a virtuális világba azt jelenti, hogy az emberek természetes ösztöneiket is oda viszik. Ebben a pillanatban – és valószínűleg nagyon sokáig, ha egyáltalán – nem fogjuk kielégíteni fiziológiai szükségleteinket a virtuális valóságban. Mások azonban elégedettek lehetnek, és már elégedettek is – például azzal, hogy kitűnni kell a tömegből, és korlátozott vagy egyedi dolgokra vágynak. Az NFT technológia lehetőséget biztosított az egyediség biztosítására – egy digitális tárgy egyedivé tételére.

NFT token – blokklánc titkosítással védett – egyfajta hitelességi tanúsítvány lehet, az első hamisíthatatlan és igazán egyedi. A digitális valóság lehetővé teszi, hogy könnyen hozzárendelje azt a digitális objektumhoz, amelyet ábrázolni kíván. Ezért számos ismert, tekintélyes márka jelenik meg a különböző metaverzumokban – autóipar, ruházat, divat, sőt bankok is! Ha egy ismert divatmárka NFT formájában értékesíti valamelyik kollekcióját, lehetőség van annak digitális reprodukálására. Így a metaverzum használóinak avatárjai (karakterei) Nike, Adidas cipőkbe, Hilfiger ruhákba “öltözhetnek”, és kézitáskát is hordhatnak maguk mellett. Louis Vuitton.  

2. képernyőkép
NFT Tommy Hilfiger. Elárverezték 0,5 ETH-ért (több mint 1000 USD-ért) | fotó: OpenSea

A kódban rejtett presztízs. A globális márkák felvásárolják a “földet” a metaverzumban

De ez nem jelent semmit, igaz? A jól ismert márkák egyszerűen csak kihasználhatták az NFT és a metaverzum őrületét, amikor az 2021-2022 körül tartott. Eközben a fent említett márkák és még sokan mások is megnyitják “helyhez kötött” üzleteiket különböző metaverzumokban. A digitális metropoliszok telkeit már megvásárolták többek között olyan óriások, mint az Adidas, a Gucci, a Tommy Hilfiger, a Nike, a Burberry és a Louis Vuitton. A hasznos területet szintén a koreai technológiai titán, a Samsung vásárolta meg. A JP Morgan és az HSBC bankok is ezt tették. Még az autók NFT-jei is megjelentek már a metaverzumban és digitális megfelelőik – például az Acura, a japán Honda Motors prémium márka. Más márkák – például a Ferrari és a Lamborghini – kiadtak vagy terveznek NFT kollekciókat. A jövőben nagy valószínűséggel a metaverzumban is megnyitják bemutatótermeiket.

1 millió birtokos 3
A Samsung megnyitotta bemutatótermét a Decentraland metaverzumban | fotó: Tokens.com

Természetesen nem minden „virtuális világ” lesz sikeres. Sok kulcsfontosságú entitás még mindig az építkezés fázisában van – például Mark Zuckerberg híres munkája. Azonban észrevehető, hogy ez nem múló divat, hanem metaverzum VR-el kombinálva, az NFT tokenek, a kriptovaluták, a mesterséges intelligencia és más technológiai innovációk potenciálisan a jövőnk tájképének részévé válhatnak.