Chanel Fekete Hattyú
Fénykép fastcompany.com

Gyászol a párizsi Chanel divatház kreatív igazgatójának csendes, váratlan halála után. Virginie Viard a Chanel szimbolikus “fekete hattyúja”.. Mindössze három héttel a megdöbbentő lemondás után a márka bemutatta utolsó haute couture kollekcióját a melankólia és a viták aurájába burkolt show-ban. Maga a helyszín – a fenséges Opéra Garnier – mintha az esemény komor hangulatát tükrözte volna. Viard, a Chanel vízióját csaknem három évtizeden át formáló nő hiánya a kiállításon fájdalmas akcentus volt, ami rávilágított arra, hogy nem csak a kollekcióból, hanem az egész márkából is hiányzik.

A 2024/25-ös tavaszi-nyári „Fekete hattyú” kollekció szimbolikus búcsúnak tűnt Viardtól. A fekete dominált – a gyász és a melankólia színe. A nehéz szaténruhák, mint a gyászköpenyek, úgy lebegtek a kifutón, mint Chanel egykori dicsőségének szellemei. Már az első és az utolsó megjelenés is a kollekcióból – a dózse velencei temetésére tökéletes szabású fekete szatén ruha – hangsúlyozta a helyzet drámaiságát. A műsor, bár minden részletében kifinomult, üresnek és elégedetlennek érezte magát a szemlélőkben. Hiányzott belőle az a szikra, fény és öröm, ami Karl Lagerfeld idején a Chanel kollekcióit jellemezte.

Chanel Fekete Hattyú
Fénykép businessoffashion.com

Egy óriás árnyéka és a siker nyomása

Virginie Viard évekig Karl Lagerfeld árnyékában formálódott, a jobb keze és a titkok bizalmasa lett. 2019-ben, a mester halála után komoly kihívással kellett szembenéznie – átvette a Chanel, a világ egyik legismertebb divatháza irányítását. Eleinte nagyszerűen teljesített. Vigyázó szeme alatt a márka virágzott, és 2023-ban elérte a 20 milliárd dolláros rekordértékesítést. Idővel azonban megjelentek a kritikák első hangjai. A tervek ismétlődéséről suttogtak, hiányzott az a szikra és frissesség, ami Lagerfeld kollekcióit jellemezte.

A csúcspont májusban érkezett el, amikor a marseille-i “hajókázás” csalódást okozott a rajongóknak. A Côte d’Azur hideg aurája nem kedvezett a nyári öltözékeknek, az internetezők pedig nyíltan kifejezték elégedetlenségüket, megkérdőjelezték Viard vízióját, és tehetségtelenséggel vádolták. Egy hónappal később, az éjszaka közepén egy szűkszavú sajtóközleményben jelentették be Viard távozását a Chaneltől.

A divatvilágban az is szokás, hogy a távozó tervezők egy nagyszabású show-val búcsúznak a márkától, utolsó meghajlásként rajongóik és a szakma előtt. Viard azonban nem élt ezzel a lehetőséggel. Úgy tűnik, annyira megdöbbentette a döntés, hogy elbocsátják, hogy érzelmek viharát hagyva sietve elhagyta a Chanel főhadiszállásának irodáját a rue Cambonon. Végül a 2024/25-ös tavaszi-nyári szezon kollekcióját a Chanel belső tervezőcsapata készítette el. Bár a kollekció korántsem volt „szüret”, mérsékelt elismerést kapott.

“Fekete hattyú” Chanel

A Chanel “Black Swan” című műsorát a Rare Bird 1960-as évekbeli melankolikus “Sympathy” című dala nyitotta A dal szövege a “hidegről és sötétségről” szólva tökéletesen tükrözte a kollekció atmoszféráját, melankóliával áthatott. és hidegség. A modellek, mint az unatkozó próbababák, egyszerű öltönyben sétáltak le a kifutón. A klasszikus négy zseb nélküli, nyakban rögzíthető és paszományokkal díszített kabátokat térd fölé érő redős szoknyákkal kombinálták. A minimalista vágások és a visszafogott színek – fekete, fehér és bézs – szintén hangsúlyozták a kollekció nyers és hideg természetét.

A show másik eleme a klasszikus Chanel dzsekik voltak, rövid nyakkivágással és füles zsebekkel. A divatház ezúttal az angol királynő padlizsán és őszibarack árnyalatait választotta, némi melegséget és nőiességet kölcsönözve a kollekciónak. Az előadás igazi gyöngyszemei ​​azonban a végén megjelentek. Fémes birkaujjú koktélruhák ragyogásukkal és eredetiségükkel gyönyörködnek. A show abszolút sztárja egy mesés ekrü latex ruha volt, fehér coq tollakkal és flitteres melltartóval. Ez az alkotás, mint a remény szimbóluma, megvilágította a kollekció sötét hangulatát, és reményt adott egy szebb holnaphoz.

Chanel fekete hattyúja
Fénykép france24.com

Viard az alábecsülés és a spekuláció árnyékában hagyja Chanelt. A párizsi tervező, Lutz Huelle megvédte a tervezőt, hangsúlyozva azt a hatalmas kihívást, amellyel egy olyan ikon leváltásával kellett szembenéznie, mint Lagerfeld. “A teljesítmények értékelésétől függetlenül senki sem tagadhatja, hogy lehetetlen helyzetbe került” – kommentálta Huelle. A kérdés azonban továbbra is fennáll vajon Lagerfeld örökségének nyomása túl nagy tehernek bizonyult-e, és ő maga sem váltotta be a divatóriás elvárásait? Az idő eldönti, mit hoz Chanel jövője kreatív zsenialitása nélkül.