A “Fordulj el a szőrtől” kampány új verzióban
“Fordulj el a szőrtől” kampány a PETA által vezetett kezdeményezés. Célja, hogy felhívja a figyelmet a prémes tenyésztés etikai és ökológiai vonatkozásaira arra ösztönzi az embereket, hogy hagyjanak fel a természetes állati szőrméből készült ruházat viselésével. Először a Boss Models Worldwide modelljei mutatták be a világnak egy “élő hirdetőtáblán” 1996. október 30-án. Az utóbbi időben a PETA célja más állati eredetű anyagok, mint pl gyapjú, bőr és pehely, olyan elfogadhatatlan, mint a szőrme. A szervezet egy régi kampány segítségével ismét felhívja a figyelmet az állatok tenyésztésének és levágásának körülményeire.
Humanitarizmus és divat
“Emberek az állatokkal való etikus bánásmódért” – egy nemzetközi civil szervezet teljes neve, amelynek fő célja az állatok jogainak védelme. Provokatív és ellentmondásos tevékenységeiről ismert, amelyek célja, hogy felhívják a közvélemény figyelmét és felhívják a figyelmet az állatkínzásokkal kapcsolatos meglévő problémákra. 1980-ban, az alapítás évében a szőrme még mindig státuszszimbólum volt. “Mindenki bundát akart” – emlékszik vissza Ingrid Newkirk, a szervezet társalapítója. – De most már a múlté.
A Calvin Klein volt az egyik első olyan nagy divatmárka, amely szőrmementessé vált. Mindezt azután, hogy a PETA 1994-ben megrohamozta New York-i irodáját. Ugyanebben az évben közzétette a “Fordulj el a szőrtől” kampányt reklámozó tartalmat, ahol a szupermodellek azt állították, hogy szívesebben mennek meztelenül, minthogy szőrt viseljenek. A közösségi média és az etikus fogyasztás körüli szélesebb körű kulturális beszélgetés ezt még tovább mozdította. 2017-ben a Gucci bejelentette, hogy a szőr elmúlott. 2021-ben pedig anyavállalata, a Kering teljesen prémmentes lett, és csatlakozott a luxusmárkák sorához a Chaneltől a Versace-ig.
Bár a márkák továbbra is használnak szőrmét, értékesítését lassan nem megfelelőként kezelik. Egyes országokban, mint pl Kalifornia és Izrael még illegális is. Amikor azonban a legtöbb vállalat tevékenységének jelentéktelen része volt, A bőrtermékek az iparág értékesítési mozgatórugói. Úgy tűnik tehát, hogy a PETA-nak ezúttal még nagyobb diója van.
“Fordulj el a szőrtől. És a gyapjútól, bőrtől, pehelytől…”
Az elmúlt években megfigyeltük az állatvédelem iránti növekvő tudatosság és érdeklődés a ruhaiparban. Sok vállalat és tervező tesz lépéseket annak érdekében, hogy csökkentse vagy teljesen kivonja a bőráruk, a gyapjú és a pehely kollekciójából. Pedig a márkák túlnyomó többségénél nem jó ötlet lemondani a bőrről vagy a gyapjúról. Számos csúcskategóriás cég, amely ígéretet tett a prémmentességre, figyelmen kívül hagyta az aktivisták felszólítását, hogy még az olyan egzotikus bőrök esetében is tegyék ugyanezt, mint a krokodil, a kígyó és a strucc, nem beszélve a marhabőrről.
Sok fogyasztó számára is a gyapjú és a bőr használata kevésbé tűnik ellentmondásosnak, mint a szőrme vagy egzotikus bőrök. Sokan úgy gondolják, hogy a tehén- és birkabőr nem olyan termék, amelyhez az állatokat kizárólag a bőrükért nevelték, ellentétben az olyan állatokkal, mint a nercek vagy a krokodilok. A PETA azonban azt állítja, hogy az ipar ugyanolyan kegyetlen, és veszélyezteti a hozzá tartozó állatok jólétét.
Az alternatív szintetikus anyagok fejlesztése ellenére valójában a fogyasztók befolyásolják jelentős mértékben a ruházati márkák döntéseit. A tudatos vásárlások megválasztásával, véleménynyilvánítással és egy állatbarát tevékenységet folytató márka támogatásával befolyásolhatják a divatipar átalakulását. “Keményen dolgozunk, hogy felébresszük az embereket” – mondta Newkirk. „Most már nyilvánvaló a szőrme, a bőr egyre nyilvánvalóbbá válik… a gyapjú a legkeményebb.” A „Fordulj el a szőrtől” kampány arra emlékeztet, hogy mivel a szőrme a múlté, más anyagoknak is van esélye.
Szólj hozzá