A Balenciaga márka története
A Balenciaga sokkal több, mint egy márka – a divat világának legendája, amelynek története évtizedek óta meghatározza a trendeket és meghatározza a modern eleganciát. Gyökerei egy szerény stúdióba nyúlnak vissza a spanyolországi San Sebastiánban, ahol a fiatal Cristóbal Balenciaga, akit lenyűgözött a szabászat, megkezdte útját a divat világába. A szerény kezdetektől a globális elismerésig, márkatörténet Balenciaga továbbra is ihletet ad a tervezőknek és a divat szerelmeseinek világszerte. A menedzsmentben bekövetkezett változások és a trendek alakulása ellenére mindig hű maradt a gyökereihez, fenntartva az innovációs szellemet, amely legendává tette.
Lehetőség hajszolása
A Balenciaga név nem más, mint alapítójának vezetékneve. Cristóbal Balenciaga 1895-ben született, és kevés forrás szerint Spanyolország egyik tengerparti kisvárosában nőtt fel. Első kapcsolata a divattal az volt, amikor édesapja halála után édesanyja varrónőként kezdett el dolgozni, hogy eltartsa a családot. Mint a legtöbb akkori gyerek, ő is autodidakta volt. Akkoriban nem voltak divatiskolák vagy oktatás a tervezés vagy mintavágás terén. A szegénységben élő családok gyakran a helyi gyülekezetektől tanulták meg a varrást gyakorlati tapasztalatokon keresztül. Érdekes módon Balenciaga egész tervezői pályafutása során egyszer sem rajzolt papírra ceruzával. Ám édesanyja munkájának örömére 12 évesen San Sebastian üdülőhelyén tanoncként indult útjára a divat világába.
1917-ben alapította első divatházát, de nem a ma ismert híres néven, hanem édesanyja leánykori nevének – Elisa – rövidítésével. Egy idő után, az 1920-as években nyitott egy második üzletet is, ezúttal Madridban. 1937-ben azonban Balenciaga a spanyol polgárháború miatt kénytelen volt Franciaországba költözni. A divat fővárosában pedig a francia haute couture vitathatatlan vezetőjének kiáltották ki. Az első divatháza Az Avenue Georges V gyorsan Párizs legexkluzívabb szabóstúdiójává vált egy szinten az olyan divatházakkal, mint az akkoriak Dior.
Az innováció korszaka
Már ilyen fiatalon mintavágási és ruhaépítő készségei kiemelkedőek voltak. Mint említettük, ahelyett, hogy megtervezte vagy felvázolta volna a terveit, magával az anyaggal kezdte. Sőt, ismerte az anyagok manipulálásának művészetét, hogy kihozza a bennük rejlő lehetőségeket. A tökéletes kivitelezés megkülönböztette a Balenciagát az olyan márkáktól, mint pl Chanel és Dior. Zsenialitása számos elismerést kivívott neki, de maga a tervező szűkítette köreit. Néhányukkal barátkozott és csodált, kezdve azzal Christian Dior, Hubert De Givenchyn keresztül Carmel Snow-nak és Diane Vreelandnek. Introvertált volt, akiről ismert volt, hogy elhatárolódik a médiától és a paparazzóktól.
Így a Balenciaga nemcsak kiváló szabást mutatott be, hanem új technikák és anyagok úttörője is volt. Olyan újításokat vezetett be, mint a műszövetek használata, gallér nélküli kabátok tervezése, ill estélyi ruhák modern stílusokkal, amelyek újradefiniálták az elegancia mércéit. A tervező azonban csak az 1950-es és 1960-as években érte el munkái csúcspontját. Merész tervei beleértve az ikonikus táskaruhát és a védőkabátot, nemzetközi elismerésre tettek szert, inspirálva a tervezők következő generációit.
A Balenciaga márka története – az örökség örökösei
Rendkívül sikeres néhány évtized után 1968-ban a Balenciaga váratlanul bezárta divatházát. Sajnos mindössze négy évvel később, 77 évesen meghalt. A divatbirodalom bezárásának híre megdöbbentette a márka vásárlóit, de állítólag ő maga is úgy gondolta, hogy a couture tervezésének már nincs igazi módja. Ez azonban másként alakult. 1986-ban, kevesebb mint két évtizeddel később megtörtént a Balenciaga új korszaka. Aki hozzájárult ehhez Nicolas Ghesquière, aki arról ismert, hogy már az első s/s 98-as bemutatója óta új életet lehelt a Balenciagába. Számos alkotása a mai napig ikonikus, a Patchwork ruhától a Motorcycle Lariat táskáig.
2001-ben viszont a divatházat átvette Kering, jelenleg a Saint Laurent, Alexander McQueen és Bottega Veneta tulajdonosa. 2015-ben Demna Gvasalia a Balenciaga új kreatív igazgatójaként jelentették be, és azóta is mindenki beszél róla. Neki köszönhető az is, hogy számos módon segített újjáéleszteni a márkát, miközben megőrizte Cristobal szabásainak és formáinak művészi integritását. A Demnának köszönhetően a divatházat 2018-ban a Kering leggyorsabban növekvő márkájaként ismerték el.
Ő volt az, aki felelevenítette a house és a couture gyökereit a 2020-as bemutatón. Ez a fontos pillanat megmutatta, hogy a márka visszatér igazi örökségéhez. És ez azért van A Balenciaga maga Cristobal óta nem készített couture kollekciót. Úgy tűnik, hogy a Demna méltó utódja a márka örökségének. Még mindig hallunk következő akcióiról, amelyek célja, hogy Balenciagát a világdivat csúcsaira vigye. Tavaly az s/s 23 kiállításon meglepte az iparágat az Adidasszal kötött legújabb együttműködésével, sportolókkal a főszerepben.
A ruhák szelleme
Cristóbal Balenciaga hatása ma is látható a ház minden tervében, mind a prêt-à-porterben, mind a couture-ban. Mesteri technikái a Balenciaga neves kollekcióiban végig megmaradtak. A márka folyamatosan fejlődik és visszanyeri egyedi karakterét, merész kezdeményezéseket tesz a Gvasalia vezetésével. A Simpson családdal való együttműködéstől kezdve egészen Kim Kardashiant választották legújabb múzsájává, a divatház ugyanúgy virágzik, mint az 1950-es években. Márkatörténet A Balenciaga nemcsak tisztelgés a múlt előtt, hanem inspiráció a jövőre nézve is. A márka folytatja az innováció és a kiválóság hagyományát, amely divatikonná tette. A hagyományt a modernséggel ötvözve folyamatosan lépi át a határokat, formál trendeket, hű marad gyökereihez.
Szólj hozzá