Az Off White ruházati márka – kié a tulajdonjoga?

A divat világában, ahol a haute couture és az utcai stílus közötti határ egyre inkább elmosódik, lehetetlen nem megemlíteni az Off-White-ot. Az Off-White ruházati márka már a kezdetektől fogva érzelmeket váltott ki – a városi nyersességet ötvözte a luxus kidolgozással, újradefiniálva ezzel a streetwear fogalmát. De minden egyes logó mögött ott rejlik egy történet. Ma pedig éppen azt nézzük meg, amely az Off-White mögött áll: honnan ered, ki irányítja, és milyen jövő vár rá az alapító távozása után.
Az Off White ruházati márka – egy vízió, amely átformálta az utcai divat világát
Az Off-White 2012-es születése nem a véletlen műve volt, hanem egy kivételes elme éveken át érlelődő munkájának eredménye. Alapítója, Virgil Abloh, rendkívüli személyiség – diplomás mérnök, DJ, művész és tervező, akinek ugyan nem volt hivatalos divatképzettsége, de birtokában volt valami sokkal értékesebbnek: esztétikai érzéknek és a kultúra olvasásának képességének. Mielőtt saját márkát alapított volna, Kanye West oldalán szerzett tapasztalatot művészeti igazgatóként. Éppen a DONDA (West kreatív ügynöksége) keretében végzett közös kreatív projektek nyitották meg számára az utat a high fashion világába. 2013-ban, mindössze egy évvel az Off-White megalapítása után, már a párizsi kifutókon jelentek meg a tervei, trendeket teremtve és új utakat kijelölve a divatban.

Miben volt más az Off-White ruházati márka már a kezdetektől fogva? Válasz volt a fiatal fogyasztók változó igényeire – tudatos, progresszív emberekre, akik olyan divatot keresnek, amely többet jelent, mint pusztán „jól néz ki”. Abloh nem ruhákat tervezett, hanem kontextust teremtett – esztétikait és kulturálisat. Jellegzetes idézőjelekkel ellátott dizájnjai (például „SHOELACES” a cipőfűzőkön vagy „SCULPTURE” a táskákon) a divathoz való társadalmi kommentárként szolgáló hozzáállásának manifesztumává váltak.
Ugyanakkor az Off-White úttörő szerepet játszott a luxusvilág és az autentikus utcai stílus összekapcsolásában. Abloh nem választott a kettő között, hanem úgy döntött, hogy egyesíti ezeket a végleteket. Prémium minőségű anyagokat használt, miközben nem mondott le a nyers formáról.
A márka sorsa Virgil Abloh halála után
A tervező 2021 novemberében bekövetkezett halála hatalmas csapás volt nemcsak a divatvilág, hanem az egész kultúra számára is. Abloh mindössze 41 évesen hunyt el, miután két éven át magánéletben küzdött a szív angioszarkómájának ritka formájával. A halálhíre megrázta az egész iparágat. A tervező, aki még néhány héttel korábban is nyilvánosan megjelent, egyik napról a másikra legendává vált. Sokan feltették a természetes kérdést: mi lesz ezután Off-White -tal? Vajon egy olyan márka, amely ennyire szorosan kötődik egyetlen, markáns személyiséghez, képes túlélni alkotója nélkül?

A válasz gyorsan érkezett, és egyértelmű jelzés volt arra, hogy az Off-White nem tűnik el a piacról – éppen ellenkezőleg. Még Abloh halála előtt, 2021 júliusában a francia luxusóriás LVMH bejelentette, hogy többségi részesedést szerez az Off-White-ban . A konszern a márka részvényeinek 60%-át vette át, míg a fennmaradó 40% Abloh családjánál és saját cégénél, a Virgil Abloh™-nál maradt. Ez a lépés nem volt véletlen. Az LVMH évek óta együttműködött Abloh-val, különösen azóta, hogy 2018-ban kinevezték a Louis Vuitton férfi divíziójának művészeti igazgatójává. Az Off-White felvásárlása stratégiai döntés volt, amely a márka örökségének megőrzését, valamint globális terjeszkedésének és fejlődésének biztosítását célozta.
A gyakorlatban ez teljes támogatást jelentett Abloh víziójának folytatásához, megőrizve azt az esztétikát, vizuális nyelvet és alkotói szellemet, amelyek az Off-White sikerének alapját adták. Az LVMH, amelynek portfóliójában olyan márkák szerepelnek, mint a Dior, Givenchy vagy Celine, nem akarta az Off-White-ot egy újabb „vállalati” vonallá alakítani. A cél az volt, hogy megőrizzék a márka hitelességét és közelségét a fiatal, tudatos közösséghez. Abloh halála után tehát néhány hónapig a márka egyfajta átmeneti állapotban működött. A kollekciók már előre kidolgozott koncepciók alapján készültek, azzal a tervezőcsapattal, amely évekig együtt dolgozott vele. Közben folyt a keresés arra, hogy ki vehetné át a vezetést, és vihetné tovább az Off-White-ot egy új korszakba. Ki az tehát a márka következő kreatív igazgatója?
Az új kreatív igazgató bejelentése
2023 februárjában bejelentették, hogy az Off-White divatmárka új művészeti igazgatója Ibrahim Kamara lesz. Egy nem kevésbé lenyűgöző személyiség, aki ugyanolyan mélyen gyökerezik a kortárs kultúra világában. Kamara Sierra Leonéban született, Gambiában nőtt fel, majd Londonba költözött. Már fiatal korától nemcsak stílusérzékével, hanem az identitás témájához való bátor hozzáállásával is kitűnt a divatban. Mielőtt az Off-White-hoz került, Kamara elsősorban a Dazed magazin főszerkesztőjeként és független stylistként volt ismert, aki a szakma legnagyobb neveivel dolgozott együtt – a Burberry -től és Louis Vuitton-tól kezdve egészen Rihanna-ig és Beyoncé-ig.
Esztétikája? Kulturális mélység, a normák dekonstrukciójának bátorsága és a sokszínűség ünneplése. Kamara kiválasztása Abloh utódjaként tehát nemcsak logikus, hanem szimbolikus is volt – ő vitte tovább azt a forradalmat, amelyet Abloh elindított. Amióta átvette a pozíciót, Kamara új vizuális nyelvet vezet be a márkához, miközben megőrzi annak alapjait: grafikus merészség, párbeszéd a fiatal kultúrával és a valóság kommentálásának képessége. Első kollekciói az Off-White számára nyers energiát ötvöznek a közlés poétikusabb rétegével. Érezhető bennük az afrikai művészet, a posztkoloniális reflexió hatása, de ugyanígy a „ruha mint történet” gondolatának mély tisztelete is.
A médiával folytatott beszélgetéseiben Kamara hangsúlyozza, hogy nem akarja „helyettesíteni” Abloh-t, hanem tiszteletteljesen továbbvinni az ő örökségét az utcai kultúra szellemében. Ez a hozzáállás elismerést váltott ki mind az iparágban, mind a márka hűséges rajongói körében, akik figyelemmel kísérik a luxusmárka Off-White új fejezetét.









Szólj hozzá