Luxusnak számítanak a Range Roverek?

Kiemelt fénykép

A közmondás azt mondja, hogy ne ítélj meg egy könyvet a borítója alapján – ugyanez vonatkozik az autók osztályára is, amit nem szabad elhamarkodottan megítélni. Egy adott autó vonzereje és státusza nagymértékben függ attól az országtól, amelyben található, és egyúttal a származási országától is. Lengyelországban egy közönséges amerikai cirkáló, amely az USA-ban egy gyakori D-szegmensű autó, sokkal nagyobb csodálatot válthat ki, mint európai megfelelője ugyanabban az osztályban. Példa erre a Ford Mustang, amely az Egyesült Államokban nem a luxus vagy a sport szinonimája – egyszerűen csak egy töredéke az 1960-as és 1970-es évek izomautóinak egykori dicsőségének. A Range Rover egy teljesen más bakancs – vagy inkább két pár abroncs. Az 1970-es évek óta a brit Land Rover modellcsalád a középkategóriás szegmenstől a felső osztályon át a luxusautókig fejlődött. Tehát a Range Rover luxusautónak tekinthető? Persze, de érdemes utánajárni, mi áll a háttérben.

A Range Rover ugyanaz, mint a Land Rover?

Gyakran látható az utcákon, és nagyon hasonlóak – Land Rover és Range Rover. Nem csoda, mert bár két külön márkáról van szó, a gyártó változatlanul a brit Land Rover. A Range Rover egy olyan modellsor, amelyet az 1960-as években Gordon Bashford és Spen King mérnökök készítettek. Bashford és King egy olyan autót akart létrehozni, amely ötvözi a terepjáró előnyeit a hagyományos személygépkocsik kényelmével. Tudjuk, hogy korábban a Land Rover kizárólag a terepjárókra összpontosított. Valószínűleg nincs olyan film Afrikáról vagy a Föld más, rendkívül nehéz terepviszonyokkal rendelkező részeiről, amelyekben ne látnánk a híres Defendert. “Britként” többek között fel kellett lépnie: a James Bond-filmsorozatban.

Are-Range-Rovers-Luxusnak tekinthető
Range Rover Classic

Az első Range Rover prototípust 1967-ben készítették el. A Land Rover mérnökei a “Velar” kódnév alatt rejtették el – az olasz “velare” szóból, ami szó szerint “rejtett”. A Velar további 25 prototípusra maradt “velare”, mert a britek összesen 26-ot készítettek belőle. Három év után bemutatták a világnak az első Range Rover modellt. Ez a jármű pontosan olyan volt, amilyennek az alkotók tervezték – sokoldalú. Az első Range Rover állandó négykerék-hajtással, kétrészes csomagtérajtóval és jellegzetes karosszériájával rendelkezett, amely a hagyományos Land Rover modelleket idézte. Volt azonban benne valami, amitől hamar élő legendává vált az utakon – elsősorban az utakon, mert ez volt a terepjáró előfutára, de terepen is jól ment. Ráadásul a képeken jól látszik ennek az autónak a még kissé nyers karaktere. A következő generációk egyre kevésbé tűntek „terepjárónak”, és egyre inkább „városinak”. A szint is emelkedett luxus, kívül és belül egyaránt.

11 év sikeres piachódító után a Range Rover Classic ötajtós változatban is felfrissült, ami vonzóbbá tette a családok járművét, amely akkor még nagyon nagy lehetett. A karosszéria azonban nem sokat változott.

Are-Range-Rovers-Luxusnak tekinthető
Range Rover Classic 5 ajtós

1994-es Range Rover. Az Ön kapuja a luxus SUV-szegmensbe

A következő áttörést a Range Rover történetében ennek a modellnek a második generációja (P38A) jelentette. Ha ránézünk, máris egy polcon felfelé ugrást látunk – a szegmensre felső osztályú autók. A Range Rover ezután szinte végre megszabadul a terepjáró múltjától, bár még mindig megmarad valami az akkori évek Land Rover Defenderéből. A hasonlóságok szabad szemmel is láthatóak. Lényegében azonban két teljesen különböző autóról van szó.

A második generációban a mérnökök megtartották az erős karosszériát és a nagy űrtartalmú motorokat két változatban: egy 4,0 literes V8-as és egy 4,6 literes V8-as változatban. Később a motorkínálathoz egy gazdaságosabb, 2,5 literes dízelmotor is csatlakozott. BMW, amely lehetővé tette a jármű jobb adaptálását a különböző ügyfelek igényeihez.

A második generációs Range Rover belső terét a kényelmet és a luxust szem előtt tartva tervezték. Kiváló minőségű anyagokat, például bőrt és fát használtak, és fejlett technológiákat vezettek be, amelyek akkoriban emelték a színvonalat a csúcskategóriás SUV-szegmensben, amelyvé a Range Rover 1994 után vált. Az 1990-es évek közepén a Range Rover már a BMW tulajdonában volt, amely folytatta a márka fejlesztését. Még egy SUV prototípusa is létezik V12-es motorral. BMW 7-es sorozat, de végül nem került gyártásba.

A második generációs Range Rover gyártása 2002-ig folytatódott, amikor is a harmadik generációs modell váltotta fel. A P38A kulcsszerepet játszott a Range Rover pozíciójának megszilárdításában, mint a luxus és sokoldalú SUV-k szinonimájaként, ötvözve az eleganciát a páratlan terepjáró képességekkel. A Ranger Rover II-t a mai napig nagyra értékelik a gyűjtők, különösen a márka ínyencei.

Are-Range-Rovers-Luxusnak tekinthető
1994-es Range Rover P38

Harmadik és negyedik generációs Range Rover

A Range Rover III valószínűleg a luxusterepjárók márkájának leghíresebb modellje. A harmadik nemzedék viharként vette át a csúcskategóriát SUV A fényűző felületek mellett ez a modell tele van technológiával – beleértve a fejlett navigációs rendszereket és a legjobb audio- és elektronikai berendezéseket. Magában a tervezésben is újításokat alkalmaztak, biztosítva, hogy a felfüggesztés aszfalton és terepen egyaránt vezetési kényelmet biztosítson. A modellt 2002-től 2012-ig gyártották, de az autó vonalai még a modern Range Rovereknél is láthatóak.

A negyedik generációs Range Rover csupa luxus volt. A Párizsi Autószalonon mutatták be az akkoriban népszerű SUV legújabb modelljét. Ez volt a világ első SUV-ja, amelynek karosszériája teljes egészében készült alumínium, amely lehetővé tette a jármű tömegének jelentős, kb. A Range Rover nem mondott le az erős motorokról. A leggyengébb a V6 3.0 TD 258 LE-vel, a legerősebb pedig a V8 5.0 Supercharged 550 LE-vel. Az új Range Rover minden változatát nyolcfokozatú sebességváltóval és alapfelszereltségű négykerék-hajtással szerelték fel. Annak ellenére, hogy már kifejezetten fényűző karaktere és közvetlen versenytársa volt az akkori Mercedes S-osztállyal, a Range Rover továbbra is megőrizte terepjáró tulajdonságait, nagyon jól bírta a terepet. Itt Mercedes minden bizonnyal lemaradt.

Az Are-Range-Rovers luxusnak számít
Negyedik generációs Range Rover

Range Rover ma – Rolex terepjárók között

Azóta a BMW “pénzt fizet”, mert a Range Rover következő változata nem volt olyan jelentős, mint a negyedik generáció. Azóta a márka felfrissíti portfólióját, eközben különféle szokatlan variációkat mutat be.

2005-ben megjelent a Range Rover Sport, majd annak legújabb verziója, a Range Rover Sport SV, amely a márka történetének leggyorsabb modelljének számított. Az alkotók a klasszikus luxus- és off-road-minőségekre helyezték a hangsúlyt, de egy kis sportos karakterrel.

A Range Rover Evoque is megjelent a piacon – a család legkisebbjeként kompakt méreteivel vívott ki elismerést, de megőrizve mindazt, amit a negyedik generáció kínál, természetesen a legújabb technológiai és formai vívmányokkal gazdagítva.

Végül a Range Rover a Velarral tért vissza gyökereihez – az 1970-es évek Range Rover Classic prototípusáról kapta a nevét. A Velar kitölti az űrt az Evoque és a Sport között, egyfajta hibridet hozva létre a két modell között. Ezt a modellt karcsú sziluett és modern belső tér, de kiemelkedő teljesítmény jellemzi.

Limitált kiadású sportmodell
Limitált kiadású sportmodell

Luxusnak számítanak a Range Roverek?

Összefoglalva: igen! A Range Rover mára egyértelműen a luxusautó-szegmens autója, olyan márkákkal versenyezve, mint a Mercedes, Rolls-Royce és Bentley.