Alexandre Mattiussi márka története – a párizsi utcáktól a világ kifutóiig

Alexandre Mattiussi márka története A párizsi utcáktól a világ kifutóiig
fotó: gosee.de

Párizs szíve az AMI – Alexandre Mattiussi márkájának története

AMI története nem egy újabb divatsiker-sztori. Ez annak a bizonyítéka, hogy a zajos világban is megtalálhatod a saját hangodat. Mattiussi nem az elit kiváltságosainak akart ruhákat tervezni. A barátait szerette volna öltöztetni. Egyszerű srácokat Párizsból.

fotó: frankstore.es

Az AMI franciául annyit jelent: „barát” – és a tervező pontosan így gondolt a vásárlóira.

Ma a márka több mint 400 értékesítési ponton van jelen világszerte. De tudtátok, hogy Mattiussi az első két évben szinte semmit sem keresett? A szüleinél lakott, mindenen spórolt. Néha azt gondolom, éppen ez a kétségbeesés adott neki erőt, hogy valami igazán hiteleset hozzon létre.

Ami Paris márka

fotó: frankstore.es

Az útja a nagy divatházak asszisztensétől a globális márka tulajdonosáig egyáltalán nem volt könnyű. Tele volt kételyekkel, hibákkal, apró győzelmekkel. És éppen ezért annyira lenyűgöző.

Lehet tíz év alatt milliókat érő márkát építeni úgy, hogy hű maradsz az elveidhez? Mattiussi bebizonyította, hogy igen.

A tervező fiatalsága és első lépései a divat világában

Ki gondolta volna, hogy egy vidéki srácból az egyik legfontosabb designer lesz? Alexandre Mattiussi egy nyugodt francia vidéken nőtt fel, ahol a divat távoli, elérhetetlen dolognak tűnt.

A családjának semmi wspólnego nem volt a divatiparral, mégis Alexandre Mattiussi márkája később forradalmasította ezt a világot. Már tinédzserként is vonzotta a ruhatervezés. Talán a körülötte pezsgő francia kultúra miatt – pontosan nem tudom.

A ’90-es években felvételt nyert a híres párizsi Duperré iskolába. Itt sajátította el a szabás-varrás alapjait. Később az IFM-be – Institut Français de la Mode – került. 2000 körül végzett, bár… igazából ebben a dátumban nem vagyok teljesen biztos.

Az első gyakornoki helyek meghatározóak voltak. A Givenchy-nél megismerte a haute couture világát – a részleteket, a tökéletes kidolgozást. Később a Dior -hoz került, ahol a legjobbaktól tanulta meg, hogyan kell luxuskollekciókat alkotni.

A legformálóbb időszak talán Marc Jacobsnál volt New Yorkban. Ott látta, hogyan lehet az eleganciát a lezserséggel ötvözni. Akkor értette meg igazán, mit akar a divattól.

Minden gyakornokság új kapcsolatokat hozott. Megismerte a beszállítókat, fotósokat, stylistokat. Olyan hálózatot épített, amely később felbecsülhetetlennek bizonyult. Az összes készséget – a vázlatkészítéstől a kollekciómenedzsmentig – évek alatt gyűjtötte össze.

Amikor 2011-ben megalapította az AMI-t, már minden megvolt, amire szüksége volt. Tapasztalat, vízió és emberek, akik hittek benne.

Alexandre Mattiussi

fotó: drapersonline.com

AMI Paris születése: küldetés és első kollekció

Régen azt hittem, hogy minden divatmárkának bonyolult neve van, valami mély filozófiával a háttérben. AMI Paris teljesen más történet.

Alexandre Mattiussi 2011-ben alapította a márkát, és a név egyszerűen a saját monogramja – Alexandre Mattiussi… na meg az a végén az “I”. Az egészben az a jó, hogy franciául az AMI azt jelenti: “barát”. Véletlen lenne? Aligha, hiszen a márka kezdettől fogva pont ilyen akart lenni – barátságos, hétköznapi.

Mattiussi korábban nagy divatházaknál dolgozott, de valami mást akart. Igazi párizsi lazaság hétköznapi embereknek, nem csak kifutómodelleknek. Egyszerűen hangzik, de 2011-ben ez még elég friss gondolat volt.

Az első kollekció, amit a Men’s Fashion Weeken mutattak be, nagy port kavart. Az újságok “új nézőpontként” írtak a férfi eleganciáról, a vásárlók már másnap telefonáltak. Lehet, hogy túlzok ezzel a telefonálással, de a reakciók tényleg nagyon pozitívak voltak.

Azok a túlméretezett kabátok, amiket bemutatott – az valami egészen új volt. Bézs, szürke, sötétkék kötött holmik. Semmi harsány, semmi túlgondolt. Semleges színpaletta, amit most már mindenki másol.

Emlékszem, amikor először láttam ezeket a darabokat egy boltban. Arra gondoltam: végre valami, amit lehet hordani munkába és sörözni a haverokkal is. Pont ezt akarta Mattiussi. Ruhák valódi embereknek, nem csak magazinfotókhoz.

Az AMI rögtön megtalálta a helyét. Nem túl formális, nem túl laza. Valahol a kettő között, ott, ahol a legtöbben élünk nap mint nap.

Jellegzetes stílus: casual chic szívvel

Emlékszem, amikor először megláttam azt a kis szívecskét a pulcsin. Azt hittem, valami kis Instagram-márka.

Az AMI Paris igazából furcsa kombináció. Egyrészt ott az elegancia, mintha valaki fogta volna a couture-t, és lazábbá tette. Másrészt olyan darabok, amikben simán elmehetsz a boltba. Nem tudom, véletlen-e, de működik.

Ami Paris kollekció

fot. topcashback.cn

Az “AMI de Cœur” logó mindenhol ott van. Pólókon, pulcsikon, még táskákon is. Ez a kis szív ismertebb lett, mint néhány luxus szimbólum. Talán azért, mert nem azt üzeni: “drágának nézek ki”?

Az oversize náluk nem trend, hanem filozófia. Minden laza, kényelmes. A lányok férfi pulcsikat hordanak, a fiúk pedig női nadrágokat. Senkit sem érdekel. Talán ez az első alkalom, hogy a genderless nem marketingfogásnak hangzik, hanem tényleg van értelme.

Színek? Bézs, szürke, fehér. Néha navy blue. Semmi őrültség. De pont ez a lényeg – bárhol viselheted.

Alexandre Mattiussi, a márka alapítója egyszer azt mondta: “A luxusnak elérhetőnek kell lennie, nem elitistának.” És ez látszik is. Az árak nem nevetségesek, mint néhány divatháznál.

A millenniumiak azért veszik, mert… na de miért is? Talán mert jól néz ki, de nem kell kiöltöznöd, ha csak kávéért ugrasz le. Vagy mert nem kell elmagyaráznod a nagyinak, miért vetted fel az ő pulcsiját.

Mérföldkövek és globális terjeszkedés

Emlékszem, amikor 2012-ben először hallottam a párizsi butik megnyitásáról. Akkoriban merész lépésnek tűnt. Ki gondolta volna, hogy ez csak a kezdet lesz egy ilyen terjeszkedéshez.

2013-ban jött az ANDAM-díj. Ez igazán nagy dolog volt az iparágban. Bár bevallom, akkor még nem igazán értettem, mekkora jelentősége van ennek az elismerésnek.

Utána minden simán ment. Tokió, London, New York – az üzletek egymás után nyíltak. Az online értékesítés olyan ütemben kezdett növekedni, amire senki sem számított. Az akkori pénzügyi adatok… nos, nehéz volt hozzájuk jutni. A cégek nem mindig szívesen osztanak meg ilyen információkat.

Ami Paris Híres Márka Aleksandre Mattiussi

fotó: gosee.de

Valójában furcsa, milyen gyorsan történt minden. Eleinte főleg a férfiruházatra koncentráltak. Azt hittem, ez így is marad.

2019-ben jött a Sequoia Capital China befektetése. Ez jól mutatta, mekkora léptékű a vállalkozás. Nem emlékszem a pontos összegre, de egyértelmű volt, hogy komoly pénzről van szó.

A női szegmensbe való belépés elég zökkenőmentes volt. Nem volt nagy felhajtás, egyszerűen csak bővítették a kollekciót. Néha az ilyen csendes lépések bizonyulnak a legjobbnak. A nők ezt azonnal értékelték.

Ma már nehéz elhinni, hogy mindez egyetlen párizsi üzlettel kezdődött. Az internet tényleg megváltoztatta, hogyan fejlődhetnek a márkák.

Együttműködések, amelyek visszhangot keltettek

Emlékszem, amikor 2019-ben először megláttam ezt az AMI x Moncler dzsekit. Akkor azt gondoltam – ez nem működhet, túl különböző márkák. De teljesen tévedtem.

Ez a Moncler-kollekció igazi áttörés volt. Alexandre Mattiussi beletette az AMI szívét a pehelykabátokba. Valami született a luxus és a streetwear határán. Az eladások? 48 órán belül minden eltűnt a polcokról. A Moncler szerint ez volt a leggyorsabb drop a történetükben.

2020-ban jött a Puma – és itt már teljes őrület volt. Az AMI Hearth sneaker a jellegzetes szív-logóval három óra alatt elfogyott. A StockX-en az árak 300%-kal ugrottak meg az első héten. Az Instagram felrobbant – #AMIxPuma több mint 2 millió taggel.

Az Eastpakkal nyugodtabb volt a helyzet, de… talán pont ezért működött jobban? 2021, hátizsákok és táskák szívvel a hagyományos logó helyett. Egyszerű, de hatásos. A fiatalok úgy vették, mint a cukrot.

A Gap együttműködés 2022-ben eleinte furcsának tűnt. Amerikai óriás és francia elegancia? De az AMI-csavarral ellátott farmerdzseki TikTok-siker lett. Több mint 50 millió megtekintés egy hónap alatt.

A 2023-as Smiley már tiszta őrület volt. AMI-stílusú szomorú emoji pólók – hülyén hangzik, de működött. 20 perc alatt elfogyott online.

Ezek az együttműködések az AMI-t többé tették, mint egy rétegmárka. Hirtelen mindenki ismerte ezt a szív-logót. Alexandre pedig név lett, nem csak monogram.

A márka hatása a férfi és uniszex divatra

Emlékszem, amikor először láttam az AMI Paris kollekcióját 2011-ben. Akkor még nem tudtam, hogy Alexandre Mattiussi meg fogja változtatni a férfidivat szemléletét.

Mattiussi olyat tett, amire mások nem voltak képesek. Fogta a haute couture eleganciáját, és belevitte a hétköznapi ruhákba. Az ingei körülbelül 200 euróba kerülnek, nem 800-ba, mint a konkurenciánál. Ez még mindig drága, de már nem elérhetetlen.

A kritikusok vegyesen nyilatkoznak az AMI-ról. Tim Blanks a Vogue-tól dicsérte a márka „demokratikus luxusát”. De vannak, akik szerint Mattiussi túl egyszerű ruhákat készít. Szerintem éppen ebben rejlik az ereje – az egyszerűség, ami működik.

Érdekes, ahogy a nők is elkezdték hordani az AMI-t. Valójában ezt nem tervezte eredetileg. De az oversize pulóverei és letisztult szabásai mindenkinek jól állnak. A nők férfi méreteket vesznek, és remekül néznek ki bennük.

Sokan próbálják utánozni – a COS is hasonlót csinál, a Uniqlo szintén.

Az uniszex trend nem csak divat, hanem szemléletváltás is. A fiatalok nem akarnak merev keretek közé szorulni. Az AMI tökéletesen eltalálta ezt a pillanatot. Mattiussinak nem kellett erőltetnie az uniszexet – magától jött.

Az AMI a férfidivat demokratizálását abban látja, hogy jól lehet kinézni anélkül, hogy egy vagyont költenénk. És anélkül, hogy jelmezben éreznénk magunkat. Talán ez a legfontosabb.

Fenntartható fejlődés és jövőbeli kilátások

Valóban összeegyeztethető az üzlet a felelősséggel? Ez a kérdés minden alkalommal visszatér, amikor az iparág jövőjén gondolkodom.

A tanúsított anyagok már nem választás kérdése, hanem elengedhetetlenek. Európában főként ezért gyártunk – könnyebb ellenőrizni a folyamatot. Az ellátási lánc nyomon követése technikainak hangzik, de valójában csak annyit jelent, hogy tudjuk, honnan származnak a dolgaink. Néha meglep, milyen kevés cég teszi ezt meg.

Ázsia továbbra is nagy ismeretlen, de ott van a pénz. A terjeszkedést ezekre a piacokra a következő három évre tervezzük. Az e-kereskedelem gyorsan fejlődik, bár be kell vallanom – nem mindent lehet online eladni. Az anyag tapintása számít.

Homeware… ezen még gondolkodom. Nem túl sok ez egyszerre? Másrészt az emberek életstílust vásárolnak, nem csak ruhát. Talán van benne logika.

Mattiussi egyszer mondott valamit, ami megmaradt bennem: „A társadalmi felelősség nem korlátozhatja a kreatív szabadságot. Együtt teremtik meg az igazi értéket.” Lehet, hogy fennkölten hangzik, de a gyakorlatban azt jelenti, hogy nem lehet szép dolgokat létrehozni minden más rovására.

A tervek ambiciózusak. Talán túlzottan is? Majd kiderül. Egyelőre arra koncentrálunk, hogy minden lépésnek legyen értelme – a cég és a világ számára is.

Miért Alexandre Mattiussi márkájának története csak most kezdődik

Emlékszem, amikor először megláttam azt a szívet egy pólón egy párizsi boltban. Akkor még nem tudtam, hogy ez az AMI Paris. Most már mindenki ezt a logót hordja, de ez még csak a kezdet.

Alexandre Mattiussi márkájának története igazán tanulságos. A fickó korábban a Dior nál és a Givenchy-nél dolgozott. Komoly tapasztalat, de 2011-ben mindent otthagyott, és saját márkát alapított. Az AMI franciául azt jelenti: „barát”. Olyan ruhákat akart készíteni, amiket a haverjai is szívesen viselnének, nem csak az első sorban ülő gazdagok.

Az a szív a mellkason teljesen véletlenül lett sláger. Egyszerű dizájn, semmi bonyolult. Az emberek azért veszik, mert tetszik nekik, nem azért, mert valaki rájuk erőlteti. A marketing magától működik.

A márka villámgyorsan meghódította a világot. Díjak sorra jöttek. Üzletek Tokióban, New Yorkban, mindenhol. De ez nem erőltetett terjeszkedés volt – ez természetes fejlődés.

Az Uniqlo-val közös kollaborációk hatalmas sikert arattak. Mindenki megvehette a márka egy darabját normális áron. Okos húzás, tényleg. Más luxusmárkák ezt nem csinálták.

Az AMI megváltoztatta a férfi és női divathoz való hozzáállást. Bárki viselheti, amit akar. Nincsenek határok, nincsenek merev szabályok. Egyszerűen azt veszed fel, ami jól áll.

Most Alexandre a környezettudatosságra és a fenntartható gyártásra koncentrál. Ez nem csak marketing. A fiatal vásárlók ezt elvárják. Vagy jól csinálod, vagy lemaradsz.

Mit lehet ebből tanulni? Hogy az őszinteség kifizetődik. Nem kell kiabálnod, hogy meghalljanak. És hogy a jó termékek magukért beszélnek.

Az AMI még csak tizenhárom éves. A divatvilágban ez semmi. Kíváncsi vagyok, mi lesz tíz év múlva.

Ismerd meg mindenképp Philipp Plein történetét is – a híres tervezőét